Kära vänner!
Klusters årligen återkommande vårfestival Resonans är för tredje året i rad en del av New Directions Festival på Studio Acusticum i Piteå! Det tycker vi är väldigt trevligt! Att New Directions dessutom har fri entré till HELA festivalen gör ju det hela ännu trevligare! Kluster kommer att ha ett informationsbord i foajén under hela festivalen där vi berättar om föreningens verksamhet och säljer medlemskap, böcker, tidskrifter, skivor m.m
Hela programmet för New Directions Festival hittar ni här:
http://www.newdirections.se
Kluster/Resonans bidrar med fyra programpunkter:
Torsdag 23 mars + Fredag 24 mars:
Ljudkonst av studenter vid Hola Folkhögskola
På Hola Folkhögskola i hjärtat av Ådalen träffas varje månad en grupp ljudkonststudenter för att under ledning av läraren och ljudkonstnären Björn Eriksson experimentera fritt med olika ljud och uttryck från till exempel egenbyggda elektroniska instrument, röster, kontaktmickade möbler, trumpet och synthar. På Resonans/New Directions bjuder de på ett variationsrikt program.
Torsdag 23 mars kl 17:30 – 17:50, Foajén:
Björn Eriksson och ljudkonststudenterna från Hola framför Papericity (2005) och The tuning meditation (1971) av Pauline Oliveros (1932-2016)
Fredag 24 mars kl 17.30-18:00, Orkestersalen:
Program:
Olle Tallinger – Memory Organ (2017) (uruppförande)
Anna Lindkvist & Therese Forsberg – Isbjörnens återkomst (2017) (uruppförande)
Hans Kvam & Christoffer Svensson – Improvisation
Stefan Herou – Röster i rörelse (2017) (uruppförande) – videoverk
Torsdag 23 mars kl 21:00 – 21.50, Black Box
Norrbotten Improvisers´Orchestra under ledning av Björn Eriksson – A tribute to Pauline Oliveros
Under 2015 års New Directions Festival sjösattes Norrbottens Improviser’s Orchestra (NIO) – ett löst sammansatt improvisationsstorband som vuxit fram ur Klusters återkommande musikworkshops i länet. Ett flertal fritänkande musikanter på rövarstråt genom klangernas värld, utrustade med mångahanda mer eller mindre sällsamma, akustiska och elektroniska ljudkällor. På årets konsert, som tillägnas den nyligen bortgångna tonsättaren Pauline Oliveros (1932-2016) leds NIO av musikern och ljudkonstnären Björn Eriksson, och orkestern kommer att framföra tre av hennes verk samt ett nytt stycke av Björn Eriksson, skrivet direkt för NIO.
Program:
Pauline Oliveros – Quintessential (1996) 8’
Pauline Oliveros – Sound Piece (1998) 10´
Pauline Oliveros – Environmental Dialogue (1975/1996) 13
Björn Eriksson – Klang av nio (2017) (uruppförande) 9’
Medverkande:
Per Garpebring – elektronik
Margit Schiött – kalimba, singing bowls, elektronik, diverse ljudobjekt
Anders Lundkvist – preparerade stränginstrument, slagverk, diverse ljudobjekt
Ivar Johansson – dragspel, elektronik
Martin Wennerberg – oboe
Kristin Boussard – saxofon
Anna Lindkvist – måttband, ljudlådor
Luigi Bozzolan – piano
Alessandra Bossa – elektronik
Therese Forsberg – synth, diverse ljudobjekt, elektronik
Christoffer Svensson – synth, elektronik
Hans Kvam – synth, elektronik
Olle Tallinger – fiol, elektronik
Björn Eriksson – klarinett, cigarrlådor, benjolinsynth, diverse ljudobjekt, bandledning, komposition
Norrbotten Improvisers´Orchestra:
http://www.soundcloud.com/norrbottenimprovisersorchestra
Film från NIO:s konsert på Uma Obscura Festival, Umeå 8 oktober 2016:
https://www.youtube.com/watch?v=oKIQAzUx3vM
https://www.youtube.com/watch?v=hfRKoKT5NTE
https://www.youtube.com/watch?v=ufxsTSXeVqY
https://www.youtube.com/watch?v=QI_unG9dVtM
Pauline Oliveros (1932-2016)
Som tonsättare, musiker, filosof, pedagog och musikforskare har Pauline Oliveros haft en enorm betydelse för den nutida musikens utveckling. På 50-talet väcktes hennes intresse för elektronisk och improviserad musik och tillsammans med bland andra Terry Riley och Morton Subotnick grundade hon 1962 San Francisco Tape Music Center, vars första konstnärliga ledare hon var. Under en karriär som spände över sex decennier rörde sig Pauline Oliveros i vida musikaliska kretsar och hon var intensivt verksam ända till sin bortgång i november 2016. Som pionjär inom ”deep listening” har Pauline Oliveros genom utvecklandet av praktiker för improvisation, undervisning, ritual och meditation inspirerat såväl skolade som oskolade musiker att utveckla förmågan att lyssna och agera lyhört såväl solo som i ensemblesituationer. Flera av hennes stycken är så kallade ”text scores”med starkt fokus på lyssnande och improvisation inom givna ramar.
Det är en stor glädje för Norrbotten Improvisers´Orchestra att under ledning av Björn Eriksson – som själv gått i lära hos Pauline Oliveros – kunna hylla denna musikaliska renässanskvinna genom att på New Directions Festival tolka tre av hennes textstycken.
Björn Eriksson
Björn Eriksson utforskar musik-och-ljudlandskap genom lyssnandet, improvisation, inspelning och komposition. Han har komponerat elektroakustisk musik sedan 2000 och varit involverad i ett stort antal projekt och konstellationer, däribland Tapegerm Collective, Sound Injury, Locus Sonus, Sobralasolas!, Avatar Metaverse (AOM) ,MäAM, Great Learning Orchestra (AOM) och på senare år Norrbotten Improvisers Orchestra (NIO). Björn har sedan länge varit inspirerad av Pauline Oliveros och hennes arbete med deep listening-praktiker och har sedan 2013 tagit deep listening-studier under Pauline Oliveros, IONE och Heloise Gold m.fl och tog sitt Deep Listening Certificate 2015. Vid sidan av sin egen verksamhet som musiker och ljudkonstnär är Björn Eriksson lärare i ljudkonst, musikproduktion och ljudteknik på Hola Folkhögskola i Präston, Ångermanland samt gästlärare på LTU/Musikhögskolan i Piteå.
http://www.miulew.org/
http://www.soundcloud.com/miulew/
Fredag 24 mars kl 19:00 – 19:50, Black Box:
Anne Pajunen – SALT: variation #3 – Rituals for sale
Anne Pajunen är en ytterst mångfacetterad artist –tonsättare, sångerska, violast, elektronmusiker och performancekonstnär – vars nyskapande scenkonst kan beskrivas som ett slags performativa allkonstverk. Vokal och instrumental musik, text, elektronik, teater och scenografi resulterar i en originell helhet som inte sällan tar hela rummet i anspråk och involverar publiken på ett inbjudande, intrikat och innovativt sätt.
På Resonans/New Directions uruppför Anne Pajunen sitt verk SALT: variation #3 – Rituals for sale, som fokuserar på ritualer som koncept och idé. Inte de officiella varianterna, utan mer de privata, ibland till och med hemliga, ritualerna. Kanske ritualer vi utför som hjälp för att bevara ett minne, för att hedra någon, något – eller som en del i en sorgeprocess. Eller kanske rentav för att roa oss en stund, ett tidsfördriv. SALT är ett pågående multidisciplinärt verk som rör sig kring teman som sorg och tabun kring döden, och tårar av både glädje och sorg.
Konceptet har en öppen form, där sidospåren och associationskedjorna ges fullt utrymme att utvecklas och ta plats och varje uppsättning blir en helt ny version. Trots det allvarliga temat finns här plats för mycket humor och absurditeter! Missa inte detta!
Medverkande:
Anne Pajunen – röst, viola, elektronik, scenografi, komposition m.m
Anne Pajunen:
http://www.annepajunenconcept.com
https://vimeo.com/136387407
https://vimeo.com/153957022
Fredag 24 mars kl 20:00 – 20:50, Black Box:
Högtalarkonsert – Elektronmusikens kvinnliga pionjärer
Föreningen Kluster utlovar en spännande stund under vilken musiken släpps loss på grönbete – utan vidhängande musiker. Slut ögonen och låt abstraktionerna spåra nya vägar i ditt inres vidsträckta vindlingar. Eller låt blicken vandra medan musiken fyller synintrycken med innehåll! Årets högtalarkonsert sätter fokus på några kvinnliga elektronmusikpionjärer av vilka flera varit sorgligt förbisedda trots deras betydelse för den elektroniska musikens utveckling! För presentationen svarar Klusters ordförande Margit Schiött.
Program:
Johanna M Beyer: Music of the spheres (1938) 6’
Pril Smiley – Kolyosa (1970) 7’
Daphne Oram – Pulse Persephone (1965) 4’
Pauline Oliveros – Three pieces, pt 3 (1966) 4’
Laurie Spiegel – Appalachian Grove 1 (1974) 6’
Else Marie Pade – Syv cirkler (1958) 7’
Lyssna på ”Syv cirkler” av Else Marie Pade:
https://www.youtube.com/watch?v=pmvmyCn4gqA