Kära vänner!
Söndag 4 november tecknar Norrbotten NEO ett musikaliskt porträtt av Per Mårtensson, en av våra mest profilstarka tonsättare, med vilken ensemblen samarbetat flera gånger. Allt från grekisk mytologi till östtysk politik inspirerar hans raffinerade verk, vilka inramas av stycken av Helmut Lachenmann, Paul Hindemith och Kim Hedås.
Program:
Paul Hindemith (1895-1963): Trauermusik (1936) 8’
Helmut Lachenmann (f.1935): Guero (1970) 5’
Per Mårtensson (f.1967): Nemea’s secret (2016) 10’
Per Mårtensson (f.1967): Quartet (2000) 6’
Kim Hedås (f.1965): Rounds (2018) 5’
Per Mårtensson (f.1967): Diptychon (2010) 9’
Söndag 4 november kl 16:00
Lilla salen, Kulturens Hus
Entré: 235 kr (ord), 100 kr (ungdom t om 25 år), 185 kr (medlem Kluster).
Biljetter: Kulturens Hus, 0920-455900, Ticketmaster:
https://www.ticketmaster.se/event/518405
Tillgänglighet i lokalen:
http://www.kulturenshus.com/om-oss/tillganglighet/http://www.kulturenshus.com/om-oss/tillganglighet/
Arr: Kluster i samarbete med Norrbottensmusiken
Per Mårtensson är en av Sveriges mest profilstarka tonsättare. Han har varit Composer in Residence vid Musikradion P2 och gästprofessor i komposition vid Indiana University i USA. Han undervisar i komposition vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm och Gotlands Tonsättarskola, där han även är konstnärlig ledare. Hans samarbeten med Norrbotten NEO har genom åren varit många.
– Det har gett mig en gedigen kunskap om ensemblen, musikernas kompetens och mångsidighet. Mina och flera av musikernas vägar korsades redan under studietiden, så vi har en lång historia ihop, säger Per Mårtensson.
Hans Nemea’s secret , komponerad för Norrbotten NEO, bygger på en berättelse ur den grekiska mytologin om lejonet som härjade utanför staden Nemea. Han använder här till och med ett truminstrument som kallas ”ett lejons vrål” (lion’s roar).
– Ja, för det har något gåtfullt och mystiskt över sig – i alla fall för mig, säger Per Mårtensson.
Med språket som inspiration rör han sig i Diptychon, även det ett beställningsverk av Norrbotten NEO, runt raffinerade melodifragment där ensemblens olika instrument skapar transparenta, sökande klangslöjor.
Vid konserten inramas Per Mårtenssons stycken av verk av Helmut Lachenmann, Paul Hindemith och Kim Hedås.
Helmut Lachenmann utgår i sin musikaliska estetik från instrumentets egenskaper som konkret ljud, något han själv kallar ”musique concrète instrumental”.
För många svenska tonsättare under 1940- och 50-talen var Paul Hindemith en viktig förebild. Här får vi höra hans Trauermusik som skrevs rekordsnabbt den 21 januari 1936 som en hyllning till Kung Georg V av Storbritannien, som hade avlidit dagen före.
Kim Hedås, född 1965 i Hedemora, är en mångsidig tonsättare som skrivit verk för de flesta besättningar och sammanhang och ofta samarbetat över konstgränserna. Den bredden och mångsidigheten har också fört henne till många samarbeten över konstgränserna, med verk för bland annat teater, dans, film och tv. I hennes ofta stark expressiva musik finns en detaljrik rytmik, med snabba figurer som expanderar, krymper, transformeras och varieras i kaleidoskopiska mönster. Soloflöjtstycket ”Rounds” uruppfördes av Sara Hammarström från Norrbotten NEO i oktober 2018.
Eventet på Kulturens Hus´hemsida:
http://www.kulturenshus.com/evenemang/norrbotten-neo-per-martensson/