Kära vänner!
Kluster är mycket glada och stolta över att tillsammans med Norrbottensmusiken kunna presentera konsertprogrammet New Sweden 2019 med Norrbotten NEO.
Norrbotten NEO, som ju blivit litet av Klusters ”husband”, är ett av de allra bästa exemplen på hur starkt och levande intresset är för nyskriven musik. Sedan starten 2007 är de också starkt drivande i utvecklingen av den samtida musiken och tillhör de ensembler som beställer flest nya verk av svenska tonsättare, verk som representerar en oerhört stor rikedom på uttryck. Under rubriken New Sweden undersöker Norrbotten NEO strömningarna bland de svenska tonsättarna just nu.
Varmt välkomna!
Norrbotten NEO:
Flöjter – Sara Hammarström; Klarinetter – Robert Ek; Slagverk – Daniel Saur; Piano – Mårten Landström; Violin – Brusk Zanganeh; Viola – Stephen Upshaw; Cello – Elemér Lavotha
Dirigent: B Tommy Andersson
PROGRAM:
Jörgen Häll: Temporal Tactility (2017) 10’
fl, cl, slgv, pno, vln, vlc
Lina Järnegard: London, med inslag av skönhet (2016) 7’
cl, vln, vla, vlc
Miklos Maros: Evoe (2010) 9’
fl, slv, pf
Henrik Denerin: Ein deutscher Traum (2019) 10’
fl, cl, slgv, pno, vln,vla, vlc
Onsdag 27 mars kl 19:00
Lilla salen, Kulturens Hus
Entré: 250 kr (ordinarie), 100 kr (ungdom t om 25 år)
Biljetter: Kulturens Hus: 0920-455900, Ticketmaster:
https://www.ticketmaster.se/event/norrbotten-neo-new-sweden-biljetter/537215
Tillgänglighet i lokalen:
http://www.kulturenshus.com/om-oss/tillganglighet/
Arr: Kluster i samarbete med Norrbottensmusiken
Om programmet:
Jörgen Häll har de senaste åren fått stor uppmärksamhet för sin klangorienterade och mångdimensionella musik. Han är verksam i Piteå och har studerat för bland andra Jan Sandström, Fredrik Högberg, Johan Ramström och Gary Verkade. Sitt stycke Temporal Tactility kommenterar han så här: ”György Ligeti sa att han såg tiden som en mjölklik trögflytande vätska som med ett svagt sssh-ljud rör sig långsamt från höger till vänster. Det fick mig att fundera en del kring tiden. Många spännande idéer susade omkring i mitt huvud. En fundering återkom ständigt: om tiden kan liknas vid något fysiskt, som en vätska, då kan man även leka med tanken att det går att ta på den. Hur nuddar man tiden? Jag tror det närmsta man kommer är genom musik.”
Lina Järnegard har studerat vid Gotlands tonsättarskola och Högskolan för scen och musik i Göteborg för Ole Lützow-Holm och Ming Tsao, och även vid Royal Scottish Academy for Music and Drama i Glasgow för David Fennessy. Hon har skrivit musik för en rad framstående svenska ensembler, förutom Norrbotten NEO även Gageego!, Curios Chamber Players, Hidden Mother och Mimitabu. Hennes London; med inslag av skönhet är inspirerat av en promenad i London i september 2016. Hon hade läst Lisbeth Larssons Promenader i Virginia Woolfs London och följde några av dessa turer i bland annat Bloomsbury. Titeln är hämtad från ett avsnitt i Woolfs essä Londons hamn. ”Och alltings ändamålsenlighet, den planering och den beredskap som har utarbetats för vartenda förlopp leder liksom via en bakväg fram till ett inslag av skönhet, som ingen i dockorna har ägnat så mycket som en sekunds tanke åt. Packhuset är utomordentligt lämpligt som packhus och lyftkranen som kran. Det är där skönheten börjar nästla sig in.”
Ungerskfödde Miklós Maros hör till en uppmärksammad och konstnärligt tungt vägande generation av svenska tonsättare. Han studerade först vid Liszt-akademien i Budapest och efter flytten till Sverige för Ingvar Lidholm och György Ligeti på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Han belönades 2013 med Föreningen Svenska Tonsättares Rosenbergpris, motiveringen löd: ”I fyrtio år har han befunnit sig i hjärtat av svenskt musikliv, med öra för musiken, öga för partiturets konst och därtill med hjärna för tonsättarnas villkor. Just nu befinner sig denne tidlösa tonernas mästare mitt i en andra internationell karriär där hans aldrig sinande konstnärliga gärning sprids över världen.”
– I antikens Grekland betydde Evoe jubelrop och var knutet till kulten kring Dionysos, vinets och berusningens gud. Jag valde titeln Evoe just för att det här är ett ganska uppsluppet stycke, säger Miklós Maros.
I marimban presenteras korta repetitiva figurer ackompanjerade av snabba rörelser i flöjt och piano. Harmoniken består av treklanger, men utformade så att de inte har några gemensamma toner. I de långsamma partierna ändrar instrumenten karaktär och flöjten lyfts fram och får skärpa mot ackord i pianot och vibrafon. De tre instrumenten skapar i Evoe en ständigt skiftande kontrastverkan genom olika kombinationer av 2+1 instrument
Henrik Denerin är en svensk tonsättare och improvisationsmusiker som regelbundet skriver för och samarbetar med ledande internationella musiker och ensembler. Han ägnar sig ofta åt det han kallar kompositionspraxisexperiment – experiment genom upptäckt, uppkomst och undersökning – och utförandeexperiment som handlar om den oförutsägbarhet och instabilitet som finns i musikernas ofta komplexa partitur.
Hans Ein deutscher Traum (En tysk dröm) har fått sin titel från andra delen av den tyska filmskaparen Hans-Jürgen Sybergergs film Hitler – ein Film aus Deutschland (1977). Filmen med en sammanlagd speltid på över sju timmar är en blandning av dramatisering, essä och dokumentation och har inget tydligt narrativ eller kronologi. Istället utforskar varje del ett speciellt ämne och den andra delen fokuserar på det pre-nazistiska kulturella, andliga och nationella arvet som den nazistiska propagandan relaterade till.
”Musiken är inte illustrerande utan mer ett abstrakt berättande, ett ständigt skiftande av fokus genom gester, tillstånd och reflektioner”, säger Henrik Denerin.