Kära vänner!
Klusters styrelse fattade tisdag 17 mars ett tungt men nödvändigt och förhoppningsvis förståeligt beslut, att på grund av den rådande situationen med coronaviruset ställa in RESONANS 2020.
Detta känns såklart otroligt tråkigt med tanke på allt jobb som väldigt många människor lagt ner och på all fantastisk musik och ljudkonst (med mera) som skulle presenterats på festivalen.
Coronaviruset drabbar just nu hela världen på ett sätt vi ännu inte ser vidden av. Även för kulturlivet är konsekvenserna allvarliga och ytterst märkbara, och behovet av såväl svar från politiskt håll som förslag på lösningar och åtgärder är stort. Vi följer såklart utvecklingen uppmärksamt.
Kluster vill här rikta ett stort och varmt tack till alla er fina och viktiga medarbetare och samarbetspartners som gjort och gör vår verksamhet möjlig – från tekniker och volontärer till musiker, ljudkonstnärer, tonsättare och andra kreativa eldsprutor, liksom till våra bidragsgivare och inte minst till er, kära publik, utan vilka verksamheten vore synnerligen meningslös.
Den senaste tidens utveckling, i spåren efter alla inställda kulturarrangemang, visar med all föga önskvärd tydlighet att kultur inte är något som kan bagatelliseras eller avfärdas som lyx. Ej heller är den blott ett medel för att uppnå vissa mål. Den är ett mål i sig. Det handlar om liv.
Det är Klusters förhoppning att vi, i en tryggare framtid, kanske om ett halvår, kanske senare, ska kunna genomföra den efterlängtade festival vi nu med tungt hjärta tvingas ställa in.
Tills dess fortsätter vi kämpa. Och drömma. Och bjuda motstånd. Ta hand om er.
Vi ses.
/Klusterstyrelsen
RESONANS 2020
Studio Acusticum och Musikhögskolan, Piteå
19-21 mars 2020
Fri entré!
Kära vänner!
RESONANS är ett viktigt och fascinerande akustiskt fenomen med stark symbolisk laddning. Det är också namnet på föreningen Klusters återkommande gratisfestival för nutida musik och ljudkonst, som 19-21 mars för åttonde gången arrangeras på Studio Acusticum och Musikhögskolan i Piteå. I år blir Resonans större än någonsin tidigare, en tre dagar lång klanglig festmåltid på vars meny ryms både internationellt etablerade namn – däribland länets egna spetsensemble Norrbotten NEO och slagverks- och performanceduon Hidden Mother – och konstmusikaliska framtidslöften som talangerna i ICMA (International Contemporary Music Academy). RESONANS lyfter även fram innovativa musiker, tonsättare och ljudkonstnärer som Olle Tallinger, Anna Lindkvist, Ingvar Loco Nordin och Louise Magnusson och projekt som Hans Kvam-Christoffer Svensson Duo, SIC MUNDUS CREATUS EST och Era Lux. Det blir också ett hejdundrande framträdande med Klusters improvisationsstorband Norrbotten Improvisers´ Orchestra (NIO) under ledning av Björn Eriksson. Slutligen bjuds på ett hyllningsretrospektiv till den 2017 bortgångne tonsättaren och multimediaartisten Marcus Fjellström, som hade stark anknytning till Piteå, såväl genom kompositionsstudier på Musikhögskolan som ett flertal samarbeten med Norrbotten NEO genom åren. Under RESONANS visas ett urval av hans nyskapande och suggestiva audiovisuella verk, däribland den hyllade animerade kortfilmstrilogin Odboy och Erordog.
På grund av det rådande världsläget med coronavirusets härjningar har programmässiga förändringar skett och några festivalbokningar fått ställas in med kort varsel – vokalensemblen Exaudi, cellisten och tonsättaren Teemu Mastovaara och dragspel/klarinettduon Eva Zöllner-Heather Roche Duo tvingades avboka – men trots detta är programmet späckat med klangupplevelser, och nu håller vi tummarna för att det hela ska gå enligt de nuvarande planerna. Ni förstår säkert att detta är på tok för intressant för att missa!
Varmt välkomna!
PROGRAM
Torsdag 19 mars, Studio Acusticum:
18:00 Invigning (Foajén)
19:00 Norrbotten NEO: Sincerity (Stora salen)
Fredag 20 mars, Studio Acusticum (Foajén), Musikhögskolan (Aulan)
Foajén:
13:00 ICMA (International Contemporary Music Academy)
14:00 Föreläsning med ljudkonstnären och tonsättaren Louise Magnusson: Taktil notation som metod för att tala om ljud som material
Musikhögskolans aula:
18:00 Marcus Fjellström in memoriam– Audiovisuella verk
Lördag 21 mars, Studio Acusticum (Black Box), Musikhögskolan (Orgelsalen)
Black Box:
14:00 Louise Magnusson
15:00 Norrbotten Improvisers´Orchestra och Björn Eriksson
16:15 Ingvar Loco Nordin – Ljudkonst och ordanhopningar
17:00 Anna Lindkvist – Ljudmaskiner och ett ljudverk
17:30 Olle Tallinger: Oblivion Tank 4
20:00 Hidden Mother: Öländsk svit av Alexandra Nilsson
Orgelsalen:
21:00 SIC MUNDUS CREATUS EST
Black Box:
22:15 Era Lux
23:00 Hans Kvam-Christoffer Svensson
Dessutom: installationer, eam, performance m.m löpande under hela festivalen. Mer info kommer!
Festivalen RESONANS 2020 arrangeras av kulturföreningen Kluster i samarbete med Norrbottensmusiken,Studio Acusticum och LTU/Musikhögskolan i Piteå, med stöd från Statens Kulturråd och Kulturens Bildningsverksamhet.
PROGRAM
Torsdag 19 mars, Studio Acusticum
Foajén:
18:00 Invigning
Festivalledningen hälsar besökarna välkomna och det bjuds bland annat på ett performance med Moa Skog och Karl Sjöberg, som även framträder under lördagen med gruppen Era Lux. Varmt välkomna till RESONANS 2020!
19:00 Norrbotten NEO: Sincerity
Norrbotten NEO, Sveriges nyaste röst på den nutida musikscenen, är ett så givet inslag på Klusters arrangemang att ensemblen nog skulle kunna kallas Resonansfestivalens husband!
Sedan starten i januari 2007 har NEO utvecklat ett nära samarbete med både yngre och väletablerade tonsättare och bygger sin repertoar bland annat genom att kontinuerligt lägga ut nybeställningar. Ensemblen framträder frekvent på festivaler såväl i Sverige som utomlands och strävar efter att presentera vår samtidsmusik på ett inbjudande sätt för såväl vana som ovana lyssnare.
Dirigent: B Tommy Andersson
Sopran: Alexandra Büchel
Sara Hammarström, flöjter; Robert Ek, klarinetter; Lisa Chenevier, violin; Jonas Lindgård, viola; Natalia Goldmann, cello; Daniel Saur, slagverk; Mårten Landström, piano
PROGRAM
Minna Leinonen: Intre (2011) 9 min
Fredrik Hedelin: Det snöade hela natten (2020) 15 min (text av Jila Mossaed)
Catharina Backman: Syndabekännelse för mänska (2003) 17 min (text av Gunnar Björling)
Christofer Elgh: Sincerity (2020) 20 min (texter av Norma Jeane Baker)
http://norrbottensmusiken.se/ensembler/norrbotten-neo/produktioner/2020/sincerity/
Om konsertprogrammet ”Sincerity”:
När Norma Jeane Baker skrev hon sitt första kontrakt med Twentieth Century Fox färgade hon sitt hår blont och ändrade namnet till Marilyn Monroe. Efternamnet var hennes mormors.
Tonsättaren Christofer Elgh utforskar kvinnors roll i kulturen och har länge fördjupat sig i Marilyn Monroe. Vem var hon, egentligen? I Sincerity utgår han från texter av henne själv och stycket är utformat som en föreställning där musikerna blandar sig i och läser delar av texten. Flygeln är heller inte bara ett instrument utan en möbel som får en dramaturgisk funktion i föreställningen. Ett särskilt fokus har också rösten.
– Jag skriver alltid för särskilda sångare, i det här fallet Alexandra Büchel som har både ett lågt och extremt högt register. Och Sincerity kräver verkligen en virtuos sångare!
Christofer Elgh har komponerat ett sjuttiotal verk, däribland två kammaroperor, kammarmusik, orkestermusik samt musik till dansföreställningar och filmprojekt.
Även Catharina Backman har ett starkt fokus på musikdramatiska verk. Hennes musik är suggestiv med effektfulla melodiska gester och stark rytmisk energi. Hon är medlem i gruppen Katzen Kapell och har komponerat för Malmöoperan, Kungliga Operan och Teater Halland, bland annat. Syndabekännelse för mänska komponerades i kölvattnet av 9/11; terrorattackerna i USA 2001, och hur de dåvarande mäktigaste männen i världen valde att hantera situationen med upptrappat våld och idiotiska fruktansvärda krig. ”Jag föreställde mej Gunnar Björlings text och min musik som en inre uppgörelse, en självrannsakan gjord av en sådan maktperson och också hans sorg och längtan efter ett annat liv, försoning, frihet. Men idag kanske texten och musiken innebär något helt annat”, säger Catharina Backman.
Fredrik Hedelin är tonsättare men också forskare och filosof. Hans konsert för flöjt och ensemble från 2013 var en del av hans avhandling Levande musik – ritornellen och musikens skapande vid Luleå tekniska universitet. ”Filosofin belyser musikens form som ett speciellt skeende med utgångspunkt i mitt sätt att komponera”, har han sagt om sitt arbete.
I ett helt nytt stycke har han vänt sig till poesin och en text av Jila Mossaed som 2018 efterträdde författaren Kerstin Ekman på stol nr 15 i Svenska Akademien. Hon är född i Teheran och ett återkommande tema i hennes poesi är exilen, också på en rent språklig nivå. Centralt är även kampen mot orättvisa och censur. ”Varje språk som ger mig frihet att uttrycka mig mot orättvisan är mitt hjärtas språk”, säger hon.
Fredrik Hedelin är utbildad i elektronisk musik vid IRCAM i Paris och vid mästarkurserna i Piteå för Pär Lindgren, Jan Sandström och Anders Hillborg. Han har också studerat praktisk filosofi och estetik vid Stockholms Universitet.
Konserten inleds med musik av Minna Leinonen som ofta låter sig inspireras av miljöer från hemlandet Finland. Det är mycket som kan tilldra sig hennes intresse, men ofta rör det sig om vardagsfenomen som höjer sig över det vanliga. Grunden till hennes Intre handlar om ”den rusande känslan av att få barn”. Stycket är i tre satser som spelas utan uppehåll. Den långsamma inledningens tunga puls utsätts för ständiga attacker, men övergår snart i mellandelens oroliga flimmer. Med sina skira klirrande klanger och skevande blåsinstrument mynnar den tredje och sista delen ut i en trolsk och magisk känsla.
Sopranen Alexandra Büchel har på kort tid etablerat sig som en av de främsta uttolkarna av modern och nutida musik. Hon har sjungit roller som Gepopo i Ligetis Den Stora Makabern och Niece i Brittens Peter Grimes.
Dirigerar gör B Tommy Andersson som sedan många år har ett nära samarbete med Norrbotten NEO. Han är tonsättare och professor i dirigering vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och har lett alla de stora svenska orkestrarna.
Fredag 20 mars, Studio Acusticum (Foajén), Musikhögskolan (Aulan)
Foajén:
13:00 ICMA (International Contemporary Music Academy): Lunchkonsert
RESONANS bjuder på en spännande lunchkonsert i foajén på Studio Acusticum med trio-, duo- och soloverk av Olivier Messiaen, Karlheinz Stockhausen, Fredrik Hedelin och Edison Denisov, framförda av studenter från ICMA (International Contemporary Music Academy), en kurs för musiker på avancerad nivå som vill fördjupa sina kunskaper i gestastaltning av nutida konstmusik. Kursen genomförs i samarbete med Norrbottensmusiken och Norrbotten NEO. Upplev morgondagens konstmusikaliska garde redan idag!
Nils Henriksson – piano; Jenni Hallonen – flöjt; Jose Relova Gallego – klarinett
14:00 Föreläsning med ljudkonstnären och tonsättaren Louise Magnusson:
Taktil notation som metod för att tala om ljud som material
2014 myntade Louise Magnusson uttrycket Konceptuell Synestesi inom området musik och ljudkonst. En filosofi om människans förmåga att lära sig att “koppla samman” sinnen för att utveckla sina tolkningar av intryck. Denna filosofi ligger till grund för en metod kallad ”taktil notation”. Att gå utanför det traditionella tonsättarspråket och jobba med fler sinnen som förmedlare av instruktioner mellan tonsättare och musiker, för att skapa ett tillägg till hur vi talar, kritiserar och beskriver ljud och musik, vare sig det är genom ord eller, som denna föreläsning belyser, genom ett instrument.
Louise Magnusson framträder även som soloartist under lördagen, samt medverkar på konserten med Norrbotten Improvisers´Orchestra (NIO)
Louise Magnusson (f.1983). Uppväxt i Piteå, bosatt i Göteborg. Bland annat studerat komposition vid Högskolan för Scen och musik i Göteborg, idégestaltning med inriktning ljudkonst vid Göteborgs Konstskola, kulturstudier vid Göteborgs universitet och textila hantverk vid Vadstena folkhögskola. Arbetar med bl.a. konceptuell notation för ensemble, EAM, noisemusik, ljudkonst samt komponerat musik för dans, film, mode och teater. Medlem i Föreningen Svenska Tonsättare (FST) sedan 2018 och ledamot i Riksförbundet Arrangörer av Nutida Konstmusik (RANK). Vice ordförande i arrangörsföreningen GEIGER (Göteborg), musiker i noise-ensemblen GGR Betong.
Musikhögskolans aula:
18:00 Marcus Fjellström in memoriam: Audiovisuella verk
Marcus Fjellström, som avled i sitt hem i Berlin i september 2017, knappt 38 år gammal, var en mångsidigt begåvad tonsättare och multimediakonstnär som verkade i gränslandet mellan modern klassisk musik, elektroakustisk musik och film/videokonst. Marcus Fjellström hade en stark anknytning till Norrbotten, då han var född i Luleå , studerade komposition vid Musikhögskolan i Piteå och skrev ett flertal verk för Norrbotten NEO. I november 2015 uruppfördes Marcus Fjellströms första och enda opera, Boris Christ, av Piteå Kammaropera.
RESONANS bjuder på en retrospektiv visning av de filmer, eller audiovisuella verk, som utgjorde en viktig del av Marcus Fjellströms produktion. Anders Lundkvist från Kluster guidar oss genom en fascinerande och alltför tidigt bortgången konstnärs verk, där influenser från Franz Kafka, David Lynch, surrealistisk animation, Monty Python-aktig humor och mycket annat formar en skymningsaktigt suggestiv helhet.
PROGRAM:
Hermitage (2016) 3:57
Reanimation Music (2005) 5:02
Vyedlov meets Olvya (2012) 2:30
Svedya has a job (2007) 3:00
Imaginarium (2011) 15:34
Dance music, 1st perspective (2005) 1:56
Clown composition (2013) 6:03
Susan’s first clown (2013) 2:19
Dance music, pt 3 (2013) 3:00
Lichtspiel mutation 1 – Whitechapel (2010) 16:02
-PAUS-
Boris Christ – teaser trailer (2015) 2:52
Miss Kenichi: Who are you? (2014) 5:03
Odboy & Erordog pt I-III (2008-12) 28:00
Lördag 21 mars, Studio Acusticum (Black Box), Musikhögskolan (Orgelsalen)
Black Box:
14:00 Louise Magnusson
Soloframträdande med musikern, kompositören och ljudkonstnären Louise Magnusson, uppväxt i Piteå och sedan många år bosatt i Göteborg, där hon bland annat jobbar med konceptuell notation för ensemble, elektroakustisk musik, noise och installationer samt musik för mode, film, dans och teater. Louise Magnusson använder sig ofta av egenkonstruerade instrument som både kan styras och leva sitt eget liv, och hon strävar efter att gå utanför det traditionella tonsättarspråket och jobba med fler sinnen som förmedlare av instruktioner mellan tonsättare och musiker. I centrum för hennes skapande står utforskandet av vad ljud, tankar och det taktila har gemensamt, och hur dessa förhåller sig till vår upplevelse av tillvaron.
Foto: Oliver Dickens
Info:
Louise Magnusson (f.1983). Uppväxt i Piteå, bosatt i Göteborg. Bland annat studerat komposition vid Högskolan för Scen och musik i Göteborg, idégestaltning med inriktning ljudkonst vid Göteborgs Konstskola, kulturstudier vid Göteborgs universitet och textila hantverk vid Vadstena folkhögskola. Arbetar med bl.a. konceptuell notation för ensemble, EAM, noisemusik, ljudkonst samt komponerat musik för dans, film, mode och teater. Medlem i Föreningen Svenska Tonsättare (FST) sedan 2018 och ledamot i Riksförbundet Arrangörer av Nutida Konstmusik (RANK). Vice ordförande i arrangörsföreningen GEIGER (Göteborg), musiker i noise-ensemblen GGR Betong.
https://fst.se/tonsattare/louise-magnusson
http://www.louisemagnusson.com
https://m.soundcloud.com/louisemagnusson
15:00 Norrbotten Improvisers´ Orchestra med Björn Eriksson
2015 sjösattes Norrbottens Improvisers’ Orchestra (NIO) – ett löst sammansatt improvisationsstorband som vuxit fram ur Klusters återkommande musikworkshops i länet. Ett flertal fritänkande musikanter som, utrustade med mångahanda mer eller mindre sällsamma, akustiska och elektroniska ljudkällor, beger sig ut på rövarstråt genom det klangliga gränsland där improvisation möter komposition. På årets RESONANS tar sig orkestern under ledning av musikern och ljudkonstnären Björn Eriksson an två stycken av Pauline Oliveros samt uruppför ett nytt stycke av Björn Eriksson, skrivet direkt för NIO.
PROGRAM:
Pauline Oliveros – Environmental Dialogue (1997/2008) 13’
Pauline Oliveros – Exchanges (1979)12´
Björn Eriksson – Nove stazione (2020) 15’ (uruppförande)
Medverkande:
Per Garpebring – elektronik
Anders Lundkvist – preparerade stränginstrument, slagverk, elektronik, diverse ljudobjekt
Louise Magnusson – vrilar, synth, elektronik
Hans Jonsäll – elektronik, slagverk
Fredrik Ekenvi – elgitarr
Jörgen Häll – elektronik
Moa Skog – synth
Anna Lindkvist – stålfjädrar, ljudlådor
Christoffer Svensson – synth, elektronik
Hans Kvam – synth, elektronik
Olle Tallinger – fiol, elektronik
Björn Eriksson – klarinett, cigarrlådor, benjolinsynth, diverse ljudobjekt, bandledning, komposition
(Fler medverkande kan tillkomma)
Norrbotten Improvisers´Orchestra:
http://www.soundcloud.com/norrbottenimprovisersorchestra
Film från NIO:s konsert på New Directions Festival, Piteå 23 mars 2017:
https://www.youtube.com/watch?v=wJjfW71qWc4&list=PLVrHVlxqW97J3Oqjt2sBTKxKPlkEHW0MW&index=8&t=0s
Mer info:
Pauline Oliveros (1932-2016)
Som tonsättare, musiker, filosof, pedagog och musikforskare har Pauline Oliveros haft en enorm betydelse för den nutida musikens utveckling. På 50-talet väcktes hennes intresse för elektronisk och improviserad musik och tillsammans med bland andra Terry Riley och Morton Subotnick grundade hon 1962 San Francisco Tape Music Center, vars första konstnärliga ledare hon var. Under en karriär som spände över sex decennier rörde sig Pauline Oliveros i vida musikaliska kretsar och hon var intensivt verksam ända till sin bortgång i november 2016. Som pionjär inom ”deep listening” har Pauline Oliveros genom utvecklandet av praktiker för improvisation, undervisning, ritual och meditation inspirerat såväl skolade som oskolade musiker att utveckla förmågan att lyssna och agera lyhört såväl solo som i ensemblesituationer. Flera av hennes stycken är så kallade ”text scores”med starkt fokus på lyssnande och improvisation inom givna ramar.
Det är en stor glädje för Norrbotten Improvisers´Orchestra att under ledning av Björn Eriksson – som själv gått i lära hos Pauline Oliveros – kunna hylla denna musikaliska renässanskvinna genom att på RESONANS tolka två av hennes textstycken.
Björn Eriksson (f.1962)
Björn Eriksson utforskar musik-och-ljudlandskap genom lyssnande, improvisation, inspelning och komposition. Han har komponerat elektroakustisk musik sedan 2000 och varit involverad i ett stort antal projekt och konstellationer, däribland Tapegerm Collective, Sound Injury, Locus Sonus, Sobralasolas!, Avatar Orchestra Metaverse (AOM) ,MäAM, Great Learning Orchestra (GLO) och på senare tid Norrbotten Improvisers’ Orchestra (NIO). Vid sidan av sin egen verksamhet som musiker och ljudkonstnär är Björn Eriksson lärare i ljudkonst, musikproduktion och ljudteknik på Hola Folkhögskola i Prästmon, Ångermanland samt gästlärare på LTU/Musikhögskolan i Piteå.
Björn har sedan länge varit inspirerad av Pauline Oliveros och hennes arbete med deep listening-praktiker och har sedan 2013 tagit deep listening-studier under Pauline Oliveros, IONE och Heloise Gold m.fl och tog sitt Deep Listening Certificate 2015. Under 2013 och 2014 var han inbjuden att presentera arbeten och medverka på den internationella konferensen och festivalen Deep Listening: Art/Science på EMPAC/RPI Troy, NY. Sommaren 2015 deltog Björn på The Arctic Midsummer Deep Listening Retreat i Kleiva, Norge, och sedan 2016 erbjuder han kortare workshops och flerdagars intensivkurser inom Deep Listening bl.a. tillsammans med Jennifer Wilsey och Sharon Stewart i samarbete med Hola folkhögskolas sommarkurser och undervisar även på online-kursen för Deep Listening som erbjuds via Rensellaer Polytechnical Institute, Troy, NY. Björn är sedan 2017 medlem i Föreningen svenska tonsättare (FST).
http://www.miulew.org/
http://www.soundcloud.com/miulew/
16:15 Ingvar Loco Nordin
Ljudkonst och ordanhopningar med poeten, ljudkonstnären, programmakaren, fotografen m.m. Ingvar Loco Nordin, som numera på mer regelbunden basis befinner sig i Niemisel efter många år på sydligare vistelseort. Missa inte det klangligt och verbalt givande mötet med denna mångfacetterade konstnär!
https://ingvarloconordin.bandcamp.com/
https://soundcloud.com/user-782001904-315487351
https://www.poeter.se/Medlem?author_id=114094
17:00 Anna Lindkvist – Ljudmaskiner och ett ljudverk
Haparandabaserade konstnären Anna Lindkvist, som även framträder med Norrbotten Improvisers´Orchestra, presenterar sina ”ljudmaskiner” samt spelar upp ett av sina ljudverk.
17: 30 Olle Tallinger: Oblivion Tank 4
Musikern Olle Tallinger, som även framträder med Norrbotten Improvisers´Orchestra, framför sin soloimprovisation Oblivion Tank 4 för elektrisk fiol.
Oblivion Tank 4 är den fjärde i en serie improvisationer för elektrisk fiol som påbörjades vid en konsert i oljecisternen på Svanö 2017, och sedan har framförts en gång om året på olika platser. Förutom på Svanö har stycket framförts på Molekyl Gallery i Malmö 2018 och på Västernorrlands museum 2019. Oblivion Tank upplevs som en mental plats där medvetandet töms och lämnar plats för ett spel helt utan plan, regler eller system, ett ”fritt spel”.
Olle Tallinger framför Oblivion Tank 3:
https://www.youtube.com/watch?v=GwYocluuGGg
18:00 – 20:00 Middagspaus
20:00 Hidden Mother – Öländsk svit av Alexandra Nilsson
Hidden Mother består av slagverkarna Ulrik Nilsson och Magdalena Meitzner men är långt ifrån en traditionell slagverksensemble. Istället för konventionella trummor och slagverk använder de ofta olika ljudobjekt som mikrofonförstärks och inte sällan bearbetas elektroniskt, och i deras föreställningar, inspirerade av religion, mystik och psykologi, blandas nyskapande musik (av kompositörer som Hanna Hartman, Lisa Streich och Magdalena Meitzner själv) med ljudritualer och performanceverk (av konstnärer som Rebecca Horn och Marina Abramovic) till ett flöde av ljud och bilder som öppnar fantasin och gör publiken till deltagare snarare än betraktare.
Hidden Mother bildades 2010 och har uppträtt på festivaler som Ruhrtriennale (Tyskland),Halle 6 München (Tyskland), Aterteater (Italien), Transart (Italien), Ung Nordisk Musik, Vindöga och Sound of Stockholm (Sverige), och gjorde ett suggestivt och minnesvärt framträdande på Klusterfestivalen 2012. Det är en stor glädje för Kluster att än en gång hälsa denna fascinerande ensemble välkomna! På RESONANS kommer Hidden Mother att framföra verket Öländsk svit av Alexandra Nilsson, där instrumentariet utgörs av öländsk sand- och kalksten!
Ulrik Nilsson, Magdalena Meitzner – sandsten och kalksten
Klipp från Öländsk svit:
https://vimeo.com/375658654
Om ”Öländsk svit” (2019) av Alexandra Nilsson:
”Att långsamt stryka en bit sandsten över den grova ytan på en 540 miljoner år gammal öländsk kalksten; att utforska strukturen och lyssna på de organiska rytmer som produceras av de fossiler som är inristade på ytan – spår från det förflutna, spår av rörelser från sedan länge utdöda organismer – som nålen på en grammofon i spåren på en vinylskiva.”
”Sedan barndomen har jag samlat stenar från olika platser jag besökt, men mest kalksten från min barndoms öländska stränder. Fossilerna fascinerade mig mycket på ett intuitivt vis, både genom sin skönhet och för det svindlande tidsperspektiv de rymde, vilket ger perspektiv på våra korta mänskliga liv. För några år sedan när jag började utforska stenar som ljudobjekt kände jag att jag återupptäckte dem. Jag inspirerades såväl av deras hårda brutalism som deras behagliga mjukhet, och den täta energi de rymmer fyller mig med vördnad” (Alexandra Nilsson)
Öländsk Svit består av de fyra satserna Byrum, Ramsnäs, Hagskog och Kalkbrott. Programmets längd är cirka 40 minuter.
Alexandra Nilsson (f.1979)
Alexandra Nilssons musik sträcker sig mellan ljudkonst, noise, elektroakustisk musik, electronica och fri improvisation. Framförallt komponerar och uppträder hon med trumpeten eller med olika objekt som grund, ofta i kombination med live-elektronik. Hon är intresserad av att utforska fysiska material, både ljudligt, visuellt och kontextuellt, och hennes senaste projekt, där Öländsk svit ingår, är baserat på sten. Samspelet och gränslandet mellan det akustiska och elektroniska är av stort intresse för henne. Alexandra Nilssons musik kan beskrivas som lyrisk men samtidigt brutal. Minimalistisk och maximalistisk. Organisk och o-organisk. Ordning och kaos.
http://www.alexandranilsson.com
Orgelsalen
21:00 SIC MUNDUS CREATUS EST
Detta i dunkel höljda projekt äger rum i Orgelsalen på Musikhögskolan, och enligt tämligen pålitliga källor inbegriper det två individer som titt som tätt kan skymtas i nämnda högskolas korridorer ocgh lärosalar. Enligt uppgift ska framträdandet kunna sammanfattas med ord som sällsamt, klangrikt, esoteriskt, mystiskt, rituellt, performativt och happening-artat. Om så är fallet återstår för er att ta reda på. Varmt välkomna!
Black Box
22:15 Era Lux
Era Lux är ett tämligen purfärskt, toksvängigt, gräns- och genreöverskridande garage-electroniskt äventyr, en glittrande bebis, skrikandes med en färgpensel i ena handen och en sjungande komet i den andra. För bebisens väl och ve svarar Moa Skog, Karl Sjöberg, Matti Väätäjä och Emil Tonklinga, sjungandes och trakterandes synth, bas och akustiskt och elektroniskt slagverk.
Era Lux på Instagram: _eralux
23:00 Hans Kvam-Christoffer Svensson
Östersundsbaserade ljudkonstnärerna Hans Kvam och Christoffer Svensson, som även medverkar i Norrbotten Improvisers´Orchestra, framträder som duo med improviserade, minimalistiska drones, ett ljudlandskap uppbyggt av signalgeneratorer, synthar, effektpedaler och samplingar.

https://soundcloud.com/christoffercssvensson