Grafisk form: Linn Kårelind/Ökynnet Form

RESONANS 2022
Studio Acusticum och Kaleido, Piteå
24-27 mars 2022
Fri entré!

Kära vänner!

Resonans är ett viktigt och fascinerande akustiskt fenomen med stark symbolisk laddning. Det är också namnet på föreningen Klusters återkommande gratisfestival för ny musik och ljudkonst, vars åttonde upplaga – med två års fördröjning – nu äntligen ska gå av stapeln!
Under fyra dagar, 24-27 mars, samlas vi på Studio Acusticum och Kaleido för att avnjuta en klanglig och visuell festmåltid på vars meny ryms såväl etablerade namn som konstnärliga och musikaliska framtidslöften och mindre kända men spännande och innovativa musiker, tonsättare, bildskapare och ljudkonstnärer. Och mycket mer!

Att i en tid av stor oro i världen kunna mötas, lyssna, se, förundras, upptäcka, lära och skapa, ljuda och återljuda – resonera – känns för oss både otroligt värdefullt och sanslöst roligt!

Varmt välkomna!

/Klusterstyrelsen




TORSDAG 24 MARS (Studio Acusticum)

Invigning
18:00 Invigningstal, välkomstmingel (Foajén)
19:00 Invigningskonsert: Norrbotten NEO – Solstices (Black Box)

FREDAG 25 MARS (Studio Acusticum)

Foajén:

”Prästmo-skogen”, installation av ljudkonststudenter vid Hola Folkhögskola under ledning av Björn Eriksson
”Spinnerskan”, ljudperformance av Anna Lindkvist

Black Box:

18:00 Norrbotten Improvisers´Orchestra vs Aleatoriska Ensemblen
19:00 David Dahlström & Noa Omran
19:45 Spöke
20:30 louie.lou
21:15 Louise Magnusson
22:00 HINVEX
22:30 Nonagon Showcase: Tove Nowén & Annie Tådne + Ida Davidsson (audiovisuella live-performances)

LÖRDAG 26 MARS (Kaleido)

10:00-12:00 Deep listening-workshop med Björn Eriksson
10:00-21:00 Ljudkonstutställning (presentation av verken 16:00-19:00)

SÖNDAG 27 MARS (Studio Acusticum)

15:00 SINFONIA 941 – Ubiquitous (Stora salen)


Torsdag 24 mars, Studio Acusticum

Foajén:

18:00 Invigning

Festivalledningen hälsar besökarna välkomna och det bjuds på tal och diverse överraskningar!
Varmt välkomna till RESONANS 2022!

Black Box:

19:00 Norrbotten NEO: Solstices – en konsert i totalt mörker

Norrbotten NEO, Sveriges nyaste röst på den nutida musikscenen, är ett så givet inslag på Klusters arrangemang att ensemblen nog skulle kunna kallas Resonansfestivalens husband!

Sedan starten i januari 2007 har NEO utvecklat ett nära samarbete med både yngre och väletablerade tonsättare och bygger sin repertoar bland annat genom att kontinuerligt lägga ut nybeställningar. Ensemblen framträder frekvent på festivaler såväl i Sverige som utomlands och strävar efter att presentera vår samtidsmusik på ett inbjudande sätt för såväl vana som ovana lyssnare.

Molly Påhlsson, flöjter; Robert Ek, klarinetter; Jonas Larsson, slagverk; Mårten Landström, piano; Ivo Nilsson, trombon; Pétur Jónasson, gitarr; Brusk Zanganeh, violin;
Mina Fred, viola; Nikolay Shugaev, cello; Martin Wingate, kontrabas

PROGRAM

Georg Friedrich Haas: Solstices (2019) 75 min

https://norrbottensmusiken.se/ensembler/norrbotten-neo/produktioner/2022/solstices/

Om konsertprogrammet ”Solstices”:

Tona till svart. Det är den enda anvisningen ljussättaren behöver inför framförandet av den österrikiske tonsättaren Georg Friedrich Haas (f.1953) verk Solstices (Solstånd). Det 75 minuter långa stycket framförs nämligen i totalt mörker, både på scenen och i salongen.

Förstärkta av mörkret som stänger den övriga världen ute bjuds vi på intagande musik med långa ackord och sublima klanger, upplandat med kontraster i form av rörliga och livfulla effekter som skapar stämningar och bilder. Kort sagt – en upplevelse, både musikaliskt, men faktiskt också visuellt.

I verket, som lämpligt nog uruppfördes (av brittiska Riot Ensemble) på Nordens hus i Reykjavik under festivalen Dark Music Days 2019, hör vi tio musiker inklusive en omstämd flygel framföra musik som utvecklas till en berättelse, personlig för var och en som lyssnar. Haas, vars musik ständigt lockar nya lyssnare över hela världen, har sina musikaliska rötter i en europeisk tradition men är också starkt influerad av amerikanska tonsättare som Charles Ives och John Cage. Dessutom har han ett särskilt öra för en musikalisk mystik som tar sig uttryck i toner, klanger och stämningar som öppnar sinnet och känsligheten hos åhörarna. Den värld han själv framkallar i Solstices handlar om den känsla han som barn hade under uppväxten i de alprika trakterna i västra Österrike. För honom präglades inte atmosfären där av de natursköna omgivningarna – han kände sig snarare instängd mellan de smala bergspassen och upplevde de mäktiga bergen som ett hot. Lindringen fann han i musiken och om Solstices säger han att ”gradvis kommer ljuset åter, och ju klarare ljus, desto mjukare musik”.

Självklart är det en utmaning för musiker att framföra Georg Friedrich Haas musikstycke i totalt mörker – inte minst för slagverkaren som måste röra sig bland sina instrument på scenen. Men för Haas är mörkret ingen gimmick eller något lustigt påhitt. För honom handlar det om att förstärka koncentrationen och lyssnandet, både hos musiker och publiken. Att utestänga det visuella för att öppna för en annan slags känslighet och ge oss möjligheter att med musikens hjälp framkalla våra egna stämningar och inre bilder. Riot Ensembles slagverkare Sam Wilson beskriver i en krönika i The Guardian både hur mörkret tvingade honom till en instudering ”bortom muskelminne, en fullständig kroppslig reproduktion”. Av samtliga musiker, berättar Wilson, kräver tonsättaren att de ”lösgör sig från allt de känner och överger kontrollen”. Belöningen är en intensiv musikupplevelse för alla närvarande.

Mårten Landström, pianist i Norrbotten NEO, berättar om ”Solstices”:
https://www.facebook.com/norrbottensmusiken/videos/521354742667116



Fredag 25 mars, Studio Acusticum

Foajén:

Ljudinstallation: ”Prästmo-skogen”

12 transducers som vibrerar och ljudsätter 11 hängande objekt med 12 ljudverk som spelas upp i installationen i ett loopande och i ständigt föränderliga förlopp. Arbetet togs fram under en workshop i februari 2022 på kursen ljudkonst på Hola folkhögskola i Prästmon under ledning av Björn Eriksson. Workshopen och arbetet är inspirerat av David Tudors klassiska verk Rainforest. Deltagarna på kursen har lödit förstärkar-elektroniken, tagit fram objekt och formgett ljudarbetena både ur ett individuellt och kollektivt perspektiv. 


Deltagande i detta arbete är:

Lila Tay Heyden Canbäck , Anna Hagblom, Majja Unkuri, Nenne Hagman, Lisa W Carlson, Staffan Westerlund, Cecilia Enberg, Ulrika Berge, Cicely Irvine, David Dahlström och  Anton Söderberg

Ljudperformance: ”Spinnerskan” av Anna Lindkvist

”Vem eller vad är Spinnerskan?  Upprinnelsen till ljudverket finner man i en gammal spinnrock. Men över tid har det traditionella redskapet här omvandlats till en ljudmaskin där enbart det stora trähjulet återstår av originalet. Istället har motorer, metallfjädrar och en hel del elektronik tillkommit. Och fortfarande lever tankarna på spinnerskan, hennes redskap och hennes tid kvar i det nya ljudverket.
Ljudkonstverket presenterades första gången 15 maj 2020 och då som livestreamad från Haparanda för ljudkonstkollegor på Hola folkhögskola.”

Anna Lindkvist

Black Box:

18:00 Aleatoriska Ensemblen vs Norrbotten Improvisers´Orchestra

Kvällen i Black Box inleds med dunder och brak när två unika norrländska ensembler, Härnösands-baserade Aleatoriska Ensemblen (AE) och länets egna improvisationsstorband Norrbottens Improvisers’ Orchestra (NIO) drabbar samman! Ett flertal fritänkande musikanter som, utrustade med mångahanda mer eller mindre sällsamma, akustiska och elektroniska ljudkällor, beger sig ut på gemensamt rövarstråt genom det klangliga gränsland där improvisation möter komposition. På årets RESONANS tar sig dubbelorkestern under ledning av musikern och ljudkonstnären Björn Eriksson an tre verk där fokus ligger på lyssnande, lärande och samspel – ”Quintessential” och ”Environmental dialogue” av Pauline Oliveros samt det av medlemmarna i Aleatoriska Ensemblen skapade improvisationsstycket ”Alea iacta est”. En omtumlande ljudresa utlovas!

Aleatoriska Ensemblen
Björn Eriksson –  benjolin, munspel, ukulele och små klockor; Tove Nowén – live-elektronik och röst; Jörgen Häll – elektronik med gestiska inslag; Daniel Nilsson – flöjter och live-elektronik genom SuperCollider, coil-sniffer; Egor Kaleshchuk – kassettloppar, live-elektronik och SoundBox

Norrbotten Improvisers´Orchestra:
Viktor Jers – elektronik; Hannah Federley Holmkvist – röst, elektronik; Hans Jonsäll – elektronik, diverse ljudobjekt; Anders Lundkvist –
preparerade stränginstrument, slagverk, elektronik, diverse ljudobjekt; Per Garpebring – elgitarr, elektronik; Anna Lindkvist – diverse ljudobjekt; Emilie Krig Ölund – röst; Anton Palo Fredriksson -gitarr;  Jose Luis Relova Gallego – basklarinett, diverse ljudobjekt

PROGRAM:

Pauline OliverosQuintessential (1975/1996)
Pauline OliverosEnvironmental Dialogue (1997/2008) Björn ErikssonAlea iacta est

Norrbotten Improvisers´Orchestra:
https://soundcloud.com/norrbottenimprovisers
https://www.facebook.com/Norrbotten-Improvisers-Orchestra-1030714880289776

Film från NIO:s konsert på NYMUS Live 20 mars 2021:
https://www.youtube.com/watch?v=qvARvpRTgVc&t=60s

Aleatoriska Ensemblen på Instagram:
https://www.instagram.com/aleatoriska/

AE på Nonagon Festival på Svanö 7 augusti 2021:
https://www.youtube.com/watch?v=RzpVfbZcBvY
https://www.youtube.com/watch?v=yffDFYWPsuk&t=1136s

19:00 David Dahlström & Noa Omran

Med röst och elektronik försöker denna duo utforska det kaos som uppstår via repetion och finna platser där fokus kan skifta mellan helheten och dess individuella skikt.

19:45 Spöke

Gåtfull, nyansrik och kraftfull ljudkonst av en artist som väljer att presentera sitt projekt så här:

”Spöket använder en människa för att kanalisera. Spöke är det som inte syns, men spöket är inte bara det som hörs. Spöke är tankarna, minnena, idéerna och infallen som skapar känslor då de krockar. Det är ett arkeologiskt dyk i intensiteter som får sin människa att känna. Spöke är en kropp utan organ och den delas med er, utav er”

20:30 louie.lou

Med fältinspelningar, loop-pedal, gitarr, synth, orgel med mera skapar Louise Ölund ett mångskiftande ljudlandskap där mörker och ljus, ordning och kaos samexisterar.


21:15  Louise Magnusson

Louise Magnusson använder sig ofta av egenkonstruerade instrument som både kan styras och leva sitt eget liv, och hon strävar efter att gå utanför det traditionella tonsättarspråket och jobba med fler sinnen som förmedlare av instruktioner mellan tonsättare och musiker. I centrum för hennes skapande står utforskandet av vad ljud, tankar och det taktila har gemensamt, och hur dessa förhåller sig till vår upplevelse av tillvaron.

Foto: Oliver Dickens

Louise Magnusson (f.1983). Uppväxt i Piteå, bosatt i Göteborg och Piteå. Bland annat studerat komposition vid Högskolan för Scen och musik i Göteborg, idégestaltning med inriktning ljudkonst vid Göteborgs Konstskola, kulturstudier vid Göteborgs universitet och textila hantverk vid Vadstena folkhögskola. Arbetar med bl.a. konceptuell notation för ensemble, EAM, noisemusik, ljudkonst samt komponerat musik för dans, film, mode och teater. Medlem i Föreningen Svenska Tonsättare (FST) sedan 2018 och ledamot i Riksförbundet Arrangörer av Nutida Konstmusik (RANK). Vice ordförande i arrangörsföreningen GEIGER (Göteborg), musiker i noise-ensemblen GGR Betong.

https://fst.se/tonsattare/louise-magnusson

http://www.louisemagnusson.com

22:00 HINVEX

HINVEX, bestående av Majja Unkuri och Lu Åkerlund, är en experimentell elektronisk duo som 2020 släppte sitt debutalbum ”Seeds”. Till Resonans har dom byggt upp ett performance med grund i en analog synth-tappning av sin musik. En saga, med en atmosfär som blandar punkig noise med havets vågor.

https://open.spotify.com/artist/70Nzh4CLYgo7dweN0IBP20?si=qecJvDjKRW2HNSGdGgfu5g
https://hinvex.bandcamp.com/album/seeds
https://soundcloud.com/user-837520263
https://www.instagram.com/hinvex666/
https://www.facebook.com/HINVEX/

22:30 Nonagon Showcase: Tove Nowén & Annie Tådne + Ida Davidsson

Fredagskvällen i Black Box avslutas med ett  audiovisuellt gästspel av tre kreatörer ur Nonagon, en nybildad kulturförening som vill verka för att möjliggöra gränsöverskridande musik- och konstupplevelser på unika platser utanför storstäderna och de etablerade institutionerna, bjuda in till minnesvärda möten och utveckla nya samarbeten mellan kreatörer.

Tove Nowén & Annie Tådne

”Med bearbetade inspelningar och improviserade röstloopar byggs en atmosfärisk ljudvärld upp, där samspelet drivs framåt genom Annies naturpoetiska tolkning av Toves musik. Genom ett ekocentriskt narrativ utforskar Annies visuals spekulativ flora och fauna med bilder som helt saknar mänsklig närvaro, där vi får möta välbekanta men samtidigt främmande och surrealistiska nordiska landskap”

https://tadne.se/
https://www.instagram.com/annietxdne/


https://www.tovenowen.com/
https://vimeo.com/202226451

Ida Davidsson: CORE


”CORE is an audiovisual performance exploring the organic movements and complex patterns through reaction/diffusion together with ambient sounds creating an immersive experience”

https://iakds.persona.co/
https://www.facebook.com/watch/?v=1085335152290122

https://www.instagram.com/iakds/



Lördag 26 mars, Kaleido

10:00 Deep Listening Workshop med Björn Eriksson

Vad är Deep Listening? Begreppet myntades av den amerikanska tonsättaren, ljudkonstnären och filosofen Pauline Oliveros (1932-2016), vars idéer och praktiker ligger till grund för en 2 timmar lång workshop på Kaleido under Resonans där vi genom olika övningar utforskar och utvecklar lyssnandet under ledning av Björn Eriksson, musiker, ljudkonstnär, kompositör och lärare. Björn erhöll 2015 sitt Deep listening certificate vid The Center for Deep Listening på Rensselaer Polytechnic Institute, Troy NY.Han har sedan 2016 lett ett flertal workshops och intensivkurser i Deep Listening, såväl online som på fysiska platser.
Ingen föranmälan krävs. För mer info, maila miulew@gmail.com.
Varmt välkomna!

Björn Eriksson

10:00 – 21:00 Ljudkonstutställning!
(OBS! Presentation av verken kl 16-19)

På lördag eftermiddag i det inre rummet på kulturhuset Kaleido blir det ljudkonstutställning! Utställningen finns tillgänglig hela dagen från kl 10 till 21. Kl 16-19 blir det presentation av, och samtal kring verken, som är av skiftande slag, såväl rena ljudverk som audiovisuella diton, ett möte mellan måleri och ljud, en ljudskulptur och två live-performances. Varmt välkomna!

”Teambox”, performance av Anna Lindkvist. Foto: Maria Sundström

Följande verk kommer att presenteras:
Lisa W Carlsson
Kitchen voices (4:17) – ljudverk
I’m lying on ice (4:25) – ljudverk

Staffan Westerlund
Blown away (5:16) -audiovisuellt
L’Arch (15:00) – audiovisuellt


Majja Unkuri/Anton Söderberg/Ulrika Berge/Staffan Westerlund

Isverk (8 min) ljudverk

Anna Lindkvist

Teambox (15 min) – live-performance

Daniel Caldeborn/Åsa Wiksten
Solitude – (måleri + ljud)

Emilia Sundberg
It’s around the edges (11 min) – audiovisuellt

Anton Söderberg
Födelsedagsmiddagen – ljudverk

David Dahlström
Stereoperspektiv & Adhan (8 min) – audiovisuellt

Cecilia Enberg
Sunday is a day of echos (12 min) – ljudverk
It’s still Saturday II (15 min) – live-performance



Söndag 27 mars, Studio Acusticum

Stora Salen:

15:00 SINFONIA 941:
Ubiquitous

Kluster är mycket glada och stolta över att kunna avrunda RESONANS 2022 med en konsert med nystartade SINFONIA 941, en studentdriven nutida kammarensemble med verksamhetsbas på Musikhögskolan i Piteå under ledning av dirigenterna Andrew Neil Hermon och Mathieu Keith. Viktiga målsättningar med ensemblen är att lyfta fram unga musiker och aspirerande tonsättare inom det nutida musiklivet i Norrbotten och ge spelmöjligheter för instrumentalister och dirigenter. SINFONIA 941 hade sin premiärkonsert på Midvinterfestivalen på Musikhögskolan och Studio Acusticum i februari 2022 och på denna deras andra konsert som äger rum på RESONANS framför ensemblen nya verk av unga tonsättare från Piteå, Härnösand och Umeå. Programmet rymmer även ett verk som komponerats speciellt för SINFONIA 941, ” Autumn Pieces ” av Emil Karsendal.  Ensemblen  får också sällskap av gästdirigenten Rosie Sheldon, som kommer att dirigera sitt eget verk ”The Other World”. 

Medverkande:

Mathias Lundkvist, flöjt
Malou Köhler Skoglund, flöjt
Christopher Pantelidis, oboe, cor anglais
Jose Luis Relova Gallego, klarinett , basklarinett
Rosie Sheldon, klarinett
Alice Backlund, altsaxofon
Andrew Neil Hermon, flöjt, klarinett, fagott
Mathieu Keith, fagott
Alvin Vikman, piano
Tiina Hyväri, piano
Viktor Anundi Börlin, violin
Natalia Górny, cello

Andrew Neil Hermon, dirigent
Mathieu Keith, dirigent

Rosie Sheldon, gästdirigent

PROGRAM:

Robin Lilja: Ubiquitous
Ricardo Lopez: Vaivénes

Emil Karsendal: Two short pieces of autumn
I. Autumn Fog | II. Autumn Winds
Jimmy Axelsson: Void (Dedicated to the brave people of Ukraine)
Olga Nadjafova:
A busy day
Christopher Pantelidis: Pulsar
Hannah Federley Holmkvist: Two Ideas
Rosie Sheldon: The Other World
Raphael W Selassie: When You Run Out of Toilet Paper 😦
I. Wiping Your Ass | II. Realization
Emil Karsendal: Cluck, Chirp, A-Doodle-Do
Emma Wättring: Alla dina rädslor, all min längtan
Alvin Vikman: Inside the Mind of Young Timmy

https://www.facebook.com/groups/347410416290983

RESONANS 2022 arrangeras av kulturföreningen Kluster i samarbete med Studio Acusticum, Kaleido, LTU/Musikhögskolan i Piteå, Norrbottensmusiken och Hola Folkhögskola, med stöd av Statens Kulturråd, Piteå Kommun och Kulturens Bildningsverksamhet.

Grafisk form: Linn Kårelind/Ökynnet Form

Med reservation för ändringar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s