Grafisk form: Linn Kårelind/Ökynnet Form

RESONANS 2022 – Autumn edition
Studio Acusticum och LTU/Musikhögskolan i Piteå

29 september – 2 oktober 2022
Fri entré!

Kära vänner!

Resonans är ett viktigt och fascinerande akustiskt fenomen med stark symbolisk laddning. Det är också namnet på föreningen Klusters återkommande gratisfestival för ny musik och ljudkonst, vars höstupplaga går av stapeln på Studio Acusticum torsdag 29 september! En fyra dagar lång klanglig festmåltid som inleds med fantastiska intermediaverket The conference of the birds och därefter rymmer allt från uruppförandet av ett nyskrivet verk för Studio Acusticums unika orgel till internationella gästspel i världsklass och, i regi av Klubb Kluster, en rejäl dos elektroniska klanger av mångahanda slag! Dessutom föreläsningar, workshops och ett panelsamtal med gäster från nätverket RANK (Riksförbundet Arrangörer av Nutida Konstmusik) om konstmusikens nutid och framtid; en framtid vi får en fingervisning om på söndag 2 oktober när festivalen avrundas med ett antal mer eller mindre purfärska alster framförda av Piteå-baserade SINFONIA 941!  

Att i en tid av stor oro i världen kunna mötas, lyssna, se, förundras, upptäcka, lära och skapa, ljuda och återljuda – resonera – känns för oss både otroligt värdefullt och sanslöst roligt!

Varmt välkomna!

/Klusterstyrelsen




TORSDAG 29 SEPTEMBER
(Studio Acusticum)


Invigning
18:00 Invigningstal, välkomstmingel (Foajén)
19:00 Invigningskonsert: The conference of the birds (Black Box)


FREDAG 30 SEPTEMBER
(Studio Acusticum, LTU/Musikhögskolan i Piteå)

Studio Acusticum:
Foajén:


13:00-15:00 Workshop med Tinna Þorsteinsdóttir:  Extended piano


LTU/Musikhögskolan i Piteå,
Lennonsalen (G126)
:


15:00-18:00 Workshop med Jostein Stalheim: Soundpainting

Studio Acusticum:

Stora salen:

19:00 Ansgar Beste:
Organ(mag)ical dialogues (uruppförande)

Black Box:

19:40 Stefan Östersjö/Nguyễn Thanh Thủy / Jostein Stalheim:
Resonant Bodies 
21:00 Tinna Þorsteinsdóttir


LÖRDAG 1 OKTOBER (Studio Acusticum)

Foajén:

13:00-15:00 Föreläsning med Cedrik Fermont
15:30-17:00 Panelsamtal med RANK (Riksförbundet Arrangörer av Nutida Konstmusik)

Black Box:

19:00 Dora Bleu/Periklis Tsoukalas/Cedrik Fermont
21:00-01:00 Klubb Kluster!
DJ:s, live-elektronik, EAM, ljudkonst m.m. Medverkande: Lina Dovner,
Kiskelfacit, Sumorai & Joncell, DJ Mikael Forsberg m fl


SÖNDAG 2 OKTOBER (Studio Acusticum)


15:00 SINFONIA 941 – To the future (Black Box)

Tillgänglighet i lokalen:
https://studioacusticum.se/ditt-besok/tillganglighet/

Torsdag 29 september, Studio Acusticum

Foajén:

18:00 Invigning

Festivalledningen hälsar besökarna välkomna och det bjuds på tal och diverse överraskningar!
Varmt välkomna till RESONANS 2022 – AUTUMN EDITION!

Black Box:


19:00 Kerstin Frödin: The conference of the birds

Kluster är mycket glada och stolta över att kunna inleda höstupplagan av RESONANS 2022 med det fantastiska scenkonstverket The conference of the birds. Verket är inspirerat av den persiske poeten Farid-ud-Din Attars (ca 1145 – 1220) omfattande diktverk ”Manteq ot-teyr” och bygger på ett tätt samarbete mellan de medverkande där musik, dans, videoprojektioner, ljud, ljus och kostym tillsammans skapar kontrasterande världar genom verkets olika delar. I poemet samlas all världens fåglar till ett möte där de bestämmer sig för att välja Simorgh till sin ledare, en mytisk fågel som finns bortom sju dalar. Ömsom tätt sammanflätade, ömsom åtskilda tar sig fåglarna genom de sju dalarna. Först vid resans slut förstår fåglarna hur de gemensamt hör samman på ett existentiellt plan, både i det förflutna och i framtiden.

Föreställningen är en del av blockflöjtisten Kerstin Frödins doktorandprojekt vid LTU/Musikhögskolan i Piteå, där hon genom olika interdisciplinära scenkonstprojekt utforskar och utmanar sin musikerroll. Projektets medverkande konstnärer har i olika konstellationer arbetat tillsammans i tidigare projekt, arbetsprocessen kan därför ses som en vidareutveckling av tidigare utforskningar av interaktioner mellan konstformerna.

Musiken i föreställningen är baserad på och inspirerad av den svensk–franska tonsättaren Madeleine Isakssons (f. 1956) soloverk för blockflöjt Les sept vallées (2006).



Medverkande:

Musiker: Kerstin Frödin
Dansare: Katarina Eriksson
Koreografi: Åsa Unander-Scharin
Videoscenografi: Lene Juhl
Kostymdesign: Ingibjörg Jara Sigurðardóttir
Musikalisk bearbetning: Kerstin Frödin
Elektroakustisk musik & ljuddesign: Kent Olofsson
Videoteknik & ljusdesign: Magnus Grönberg
Sömnad: Elma Bjarney Guðmundsdóttir
Foto: Marie Fäldt
Grafisk form: Malou Holm

En produktion av Bella Musik & Scenkonst i samarbete med Luleå tekniska universitet, Studio Acusticum och kulturföreningen Kluster.

LÄNK:
https://www.bellamusik.se/the-conference-of-the-birds



Fredag 30 september, Studio Acusticum
och LTU/Musikhögskolan i Piteå


LTU/Musikhögskolan i Piteå,
Lennonsalen (G126):


13:00 – 15:00 Workshop med Tinna Þorsteinsdóttir:  Extended piano
15:00 – 18:00 Workshop med Jostein Stalheim: Soundpainting

Två spännande workshops med musiker som senare under fredagen kommer att framträda på RESONANS, dels ett utforskande av det preparerade och på andra sätt klangmässigt utvidgade pianots möjligheter med isländska pianisten Tinna Þorsteinsdóttir, dels ger musikern och kompositören Jostein Stalheim en introduktion till ”soundpainting”, en metod för strukturering av improvisation, utarbetad av kompositören Walter Thompson.


LÄNKAR:
www.annit.is

https://erkitonlist.is/staff/tinna-thorsteinsdottir/

www.josteinstalheim.no
http://www.soundpainting.com

Ingen föranmälan krävs. För mer info, maila klusterinfo@gmail.com

Studio Acusticum

Stora salen:

19:00 Ansgar Beste:
Organ(mag)ical dialogues (2022) – uruppförande

Så har det äntligen blivit dags för det på grund av corona-pandemin länge uppskjutna uruppförandet av Organ(mag)ical dialogues, skrivet av Ansgar Beste på uppdrag av Kluster för Orgel Acusticum i Piteå! Organ(mag)ical dialogues utgör en kulmen och avslutning på den 2015-18 uppförda verkcykel som Beste skrivit för den unika orgeln, Dialogues Tremblants I-III, vilken radiosändes och recencerades både i Sverige, Tyskland och Luxemburg. Vänta er en nyskapande, experimentell klangresa för preparerad stor orgel!
Flera organister placeras inne i orgeln och spelar på orgelpipor och orgelprepareringar, varpå
den vanligtvis tämligen statiska orgelklangen ges en helt ny typ av dynamisk uttrycksförmåga!

Medverkande:

Gary Verkade – orgel (spelbord)
Ansgar Beste m fl – orgel (pipor)

LÄNKAR:

http://www.ansgarbeste.com
https://vimeo.com/143012675
https://vimeo.com/130181525



Black Box:

19:40 Stefan Östersjö/ Nguyễn Thanh Thủy / Jostein Stalheim: Resonant Bodies 

Det oväntade står i fokus när vietnamesiska dán tranh-spelaren Nguyễn Thanh Thủy, norske kompositören och accordeonisten Jostein Stalheim och svenske gitarristen Stefan Östersjö, tillika professor i musikalisk gestaltning vid Musikhögskolan i Piteå, för första gången sammanstrålar. Ett gränsöverskridande friimprovisatoriskt mästarmöte byggt på varsamt lyssnande, där element av traditionell musik vävs samman i ett skört och splittrat ljudlandskap. Missa inte detta!

Innan konsertens början berättar Stefan Östersjö om projektet.

Mer info:

An encounter across cultural boundaries demands from each performer to be on the edge, listening, not through cultural prejudice but as resonant bodies, seeking the unexpected in the sonic event. The three performers in this set bring experience from very different contexts. Jostein Stalheim is a professor of composition with interest in traditional music as well as free improvisation. Nguyễn Thanh Thủy and  Stefan Östersjö are both founding members of the intercultural group The Six Tones, which, since 2006, has been a central player on the contemporary music and arts scene in Vietnam. The Six Tones has developed into a platform for inter-disciplinary and intercultural projects, producing music theatre, choreographed productions and installations, often with traditional Vietnamese music and theatreset  in dialogue with other forms of expression. The three performers at RESONANS meet here for the first time as a trio, although they have previously collaborated in other constellations and contexts. 

For Jostein Stalheim “a meeting of three nationalities through live-composition has its limits and its freedom. Anything can happen, but the focusing on the room, the audience, the other musicians, the instruments, the sounds and oneself is in a constant dialogue through listening.”

Nguyễn Thanh Thủy: “The accordion was taught in Vietnam already when the Conservatory of Music in Hanoi was created in 1956. Although it does have many similarities to the sound of Southeast Asian instruments, like the Vietnamese minority instrument khèn, there has been very little interaction between traditional music and the accordion so far. For me, playing with Jostein is a way of both thinking beyond such cultural references, and bringing my own heritage in as resonant objects.” 

Stefan Östersjö: “Free improvisation evokes the unexpected, not only in the encounter with other musicians, but, in the performative event, also musical instruments become resonant bodies, similarly putting at stake our habitual understanding of their potential, in which they also display their resistance.”  

            

Nguyễn Thanh Thủy is a leading Vietnamese đàn tranh player/improviser in both traditional and experimental music. She was born into a theatre family and was raised with traditional Vietnamese music from an early age in Hà Nội. She studied at the Hanoi Conservatory of Music where she received her diploma in 1998, followed by a Master of Arts at the Institute of Cultural Studies in 2003. Since 2000 she holds a teaching position at the Vietnam National Academy of Music. She has toured in Asia, Europe, the USA. She has received many distinctions including the First Prize and the Outstanding Traditional Music Performer Prize in the National Competition of Zither Talents in 1998. Nguyễn Thanh Thủy has recorded several CD’s as soloist with orchestra and solo CDs which released by Phương Nam Film Vietnam; by dB Productions Sweden; by Setola di Maiale Italia and by Neuma Records & Publications USA. She collaborates with the composers such as Richard Karpen (US), Kent Olofsson (SE), Nguyễn Thiện Đạo (FR/VN) and Trần Thị Kim Ngọc (VN). 

Between 2009 and 2011, she was involved as an artistic researcher in the international research project (re)thinking improvisation, a collaboration between the Vietnam National Academy of Music and the Malmö Academy of Music. Between 2012 and 2019 she carried out an artistic doctoral project at the Malmö Academy of Music concerned with gesture in traditional Vietnamese music. She received her PhD degree in November 2019. She was also engaged in Musical Transformations, a senior research project looking at musical change, in transcultural and intercultural settings. Between 2021 and 2023 she is an international postdoctoral research fellow at the Royal College of Music in Stockholm, and at the Institute of Arts, Faculty of Education Western Norway University of Applied Sciences.

Stefan Östersjö is a leading classical guitarist specialising in the performance of contemporary music. As a soloist, chamber musician, sound artist, and improviser, he has released more than twenty CDs and toured Europe, the USA, and Asia. He has collaborated extensively with composers and in the creation of works involving choreography, film, video, performance art, and music theatre. Between 1995 and 2012 he was the artistic director of Ensemble Ars Nova, a leading Swedish ensemble for contemporary music. He is a founding member of the Vietnamese group The Six Tones, which since 2006 has developed into a platform for interdisciplinary intercultural collaboration. As a member of the Landscape Quartet he has developed an articulated performative practice within ecological sound art. As a soloist he has worked with conductors such as Lothar Zagrosek, Péter Eötvös, Pierre-André Valade, Mario Venzago, and Andrew Manze. Stefan Östersjöis chaired professor of Musical Performance at Piteå School of Music, Luleå University of Technology, guest professor at Ingesund School of Music, Karlstad University of Technology, Professor II at Western Norway University of Applied Sciences, and associate professor at DXARTS, University of Washington. 

Jostein Stalheim has written music for orchestra, chamber-ensembles, solo, multimedia and also site-specific productions. He was born in Voss, Norway in 1960 and started composing at an early age. When only 17 years old, his first works were broadcast on both radio and television. He has studied composition and accordion at the Royal Conservatory of Music in Copenhagen and at the Norwegian State Academy of Music.

Stalheim is internationally recognized as an accordion soloist and is performing at festivals and with several international orchestras. Stalheim appears regularly in European festivals as soundpainter, performer and composer, and recently performed works by Lasse Thoresen (“Grønne Glimt” at Bergen International Festival), Unsuk Chin (“Alice in Wonderland” with Bergen Philharmonic), Georg Friedrich Haas (“Melancholia” with BIT20), Terje Rypdal (ABC with Norwegian Radio Orchestra), Arne Nordheim (Spur with Oslo Philh) og Therese B. Ulvo (avgardEns), a.o..  

Stage music comprises a considerable part of his production; a.o. the opera ”Pr.Warrants Progress” and the ballets; “Watch”, “Volatile!”, “Alrekr” and “Kast”. He has worked in theatres both as composer and musician, a.o. The Royal Theatre in Copenhagen, Hordaland Teater, Den Nationale Scene, The Norwegian National Ballet and Danseteatret/Carte Blanche in Norway. He has received commissions from ensembles both in Norway and abroad. He is a composer, accordionist and professor in composition at Western Norway University in Bergen. 

  He received a Grant from the Norwegian Art Council for composing music to the opera La Peur et les Soins with libretto by Astrid Luisa Niebuhr. He also composed the music for Watch with premiere 2016 in Dansens Hus, Oslo.  He initiated and performed the multimediashow at Kunstgarasjen 2019 with choir, microtonal guitars, electronics and his improvising ensemble F-nimbus.

  Stalheim is also contributor as a composer to the science opera “Rosetta`s Stone”; a cooperation between the two librettists Oded Ben-Horin, John F. McGrew and the co-composer John Bilotta, premiered in 2016 in San Francisco. In the same year he had several large projects including Live Composition and Soundpainting; at Centre Nationale de la Danse-Paris; with Soundpaintingensemble-Madrid, The Islandic Opera and the IMNO-ensemble; and with the contemporary ensemble BIT20 and (PaB) Performance Artist Bergen.

Medverkande:

Stefan Östersjö – gitarr
Nguyễn Thanh Thủy – dán tranh
Jostein Stalheim – accordeon

LÄNKAR:


www.josteinstalheim.no

www.thesixtones.net

21:00 Tinna Þorsteinsdóttir

Fredagskvällen avslutas med ett framträdande av världsberömda isländska pianisten Tinna Þorsteinsdóttir. Med en fot i den klassiska pianotraditionen och den andra i experimentell samtidsmusik och performancekonst utforskar hon oförväget pianots uttrycksmöjligheter med prepareringar, elektronik, leksakspianon och multimedia. I denna solokonsert framför Tinna Thorsteinsdottir stycken av John Cage och av två isländska samtidstonsättare ur olika generationer, Magnús Blöndal Jóhannsson och Anna Þorvaldsdóttir samt bjuder på uruppförandet av ett verk av Robin Lilja.

PROGRAM:

John Cage (1912-92):
Daughters of the Lonesome Isle (1945)     ‘10
för preparerat piano
Magnús Blöndal Jóhannsson (1925-2005): Sonorities II (1968)     ‘6
Anna Þorvaldsdóttir (1977-): Scape (2011)     ‘9
för preparerat piano

PAUS

Robin Lilja (1994-): Alea Iacta Est (2020) – uruppförande   ‘2
John Cage: Suite for Toy Piano (1948)     ‘8
Magnús Blöndal Jóhannsson: Sonorities I (1963)     ‘10
Anna Þorvaldsdóttir: Trajectories (2013)     ‘14
för preparerat piano, elektronik samt video av Sigurður Guðjónsson

Mer info:

Tinna Thorsteinsdóttir has a broad experience with new music and has premiered around 70 piano works especially written for her. She works on a regular basis with many composers and is an active figure in the experimental music scene. 

Educated as a classical pianist, 21st century music serves as her main passion. Prepared piano, electronics, toy piano and theatre pieces often show up on her programs. In recent years, apart from giving solo recitals internationally, Tinna has been active as a performance artist, making soundscapes, installations and improvising.

Collaborations include the dance work It is not a Metaphor to John Cage´s piano music as a production for the Iceland Dance Company in 2012. Tinna performs in the video work Constitution of the Republic of Iceland by artist duo Ólafur Ólafsson and Libia Castro and composer Karólína Eiríksdóttir, which was showcased at the Venice Biennale in 2011. In 2014 Tinna was a resident at the glass gallery S12 in Bergen, Norway, where she created the glass-performance work Cry Piano with Alli Hoag. Most recently Tinna played one of the main roles in the opera  UR_ by composer Anna Thorvaldsdottir, which was premiered in Theater Trier, Germany in 2015.

Her activities as a curator include the large scale art exhibition Piano at Reykjavík Arts Festival 2014 in Iceland. Tinna co-leads the music and art festival Cycle in Iceland.
She was awarded the DV Culture Prize for Music in Iceland in 2013.

Programme notes:

The Daughters of the Lonesome Isle is a display of John Cage’s invention of the prepared piano. This relatively long composition for prepared piano, apart from his major opus Sonatas and Interludes (1946-1948), was written for Jean Erdman’s dance company and premiered in 1946.

Suite for Toy Piano, the classical ignition for a repertoire of pieces written for toy piano since its conception. The piece caused quite a reaction at the time it was composed for Merce Cunningham’s dance “Diversions”. Cage premiered the Suite at Black Mountain College. A children’s toy piano in Cage’s time typically consisted of white keys. The black keys where painted on. The range of this composition entails only 9 white keys. Toy pianos expertly made today can reach up to four octaves.


Magnús Blöndal Jóhannsson is little known outside of Iceland. He was a pioneer in icelandic electronic music in the 60’s and 70’s, an employee of The Icelandic National Broadcasting Service. Sonorities I is a reflection by the composer of what had been happening in the European music scene for some time, and brought new sounds and playing techniques of the piano at the time to Iceland. Magnús had a difficult life and after his death many written scores of his music were lost. 

Sonorities II is an example of that. It was found in the archive of his scribbled music scores at the National Library of Iceland and pointed out to Tinna. The score was deciphered by her and premiered in 2010.

Anna Þorvaldsdóttir’s Scape and Trajectories were both written for Tinna and premiered by her on different occasions. With the undertitle ‘Listen to the Dark’, Scape depicts a display of shadow and light. Premiered in 2012 at the Dark Music Days festival in Iceland.

Trajectories, a collaborative work for piano, electronics and video was commissioned by the Reykjavik Center for Visual Music and premiered at the festival of RCVM in January 2014.


Alea Iacta Est by Robin Lilja was written for Tinna in 2020 and finally has its premiere in this concert.




LÄNKAR:

www.annit.is
https://erkitonlist.is/staff/tinna-thorsteinsdottir/



Lördag 1 oktober, Studio Acusticum

Foajén:

13:00 – 15:00 Föreläsning med Cedrik Fermont

Cedrik Fermont (foto: Andrea Krizsai)

Det är en stor glädje för Kluster att hälsa Cedrik Fermont (alias C-drík, cdrk, Kirdec eller något annat av hans många namn och personas) välkommen till RESONANS! Cedrik är musiker, aktivist, curator, konsertarrangör, DJ, mastringstekniker och författare, född i Zaire (nuvarande Kongo-Kinshasa), uppväxt i Belgien och numera bosatt i Berlin, där han driver skivbolaget Syrphé. Vid sidan av sin egen rika musikaliska produktion har Cedrik Fermont sedan flera decennier outtröttligt verkat för att lyfta fram äldre och samtida experimentell musik – noise, electronica, EAM med mera– från Asien och Afrika.

Cedriks föreläsning tar sin utgångspunkt i detta enorma folkbildnings- och upplysningsarbete som utmanat och utmanar stereotypa föreställningar om ”världsmusik” och bland annat resulterat i boken ”Not Your World Music: Noise in South East Asia”(2016) skriven tillsammans med sociologen Dimitri della Faille och den 2020 utgivna samlingen ”Alternate African Reality – Electronic, electro acoustic and experimental from Africa and the diaspora”.
Missa inte det!
Och senare under lördagskvällen framträder Cedrik i Black Box i en dynamisk triokonstellation med Dora Bleu och Periklis Tsoukalas! Bör heller inte missas!

LÄNKAR:

https://en.wikipedia.org/wiki/Cedrik_Fermont

http://syrphe.com/

http://syrphe.com/c-drik.html

15:30 – 17:00 Panelsamtal med RANK (Riksförbundet Arrangörer av Nutida Konstmusik): Ett centrum för periferier – samarbeten och möjligheter i det absoluta norr

Festivalen RESONANS får denna gång celebert besök av representanter för RANK (Riksförbundet Arrangörer av Nutida Konstmusik), i vilket arrangörsföreningen Kluster ingår som dess nordligaste medlem.

RANK, som grundades 2001 och idag har 46 medlemsorganisationer, verkar för att på olika sätt stärka den nutida konstmusikens ställning i landets kulturliv – bland annat genom att utveckla ett rikstäckande nätverk av fria och självständiga arrangörer, främja återväxten bland unga arrangörer, nå nya publikgrupper för den nutida konstmusiken och finna nya rum och sammanhang för den samt vara en tydlig röst i ett kultur- och musikpolitiskt samtal.

Som en del i detta samtal arrangerar RANK under festivalen en paneldiskussion kring villkoren för den nutida musiken i norr, där representanter för RANK, Kluster, LTU/Musikhögskolan i Piteå, Studio Acusticum och Norrbottensmusiken medverkar.

Samtalet kommer att live-streamas via förbundets Facebook-sida och det finns då möjlighet att närvara live via stream eller att se samtalet senare i lugn och ro på RANKarkiv.

LÄNKAR:

https://rankmusik.se/nyheter/rank-besoker-resonans-i-pitea/

https://www.facebook.com/rankmusik

Black Box:

19:00 Dora Bleu/Periklis Tsoukalas/Cedrik Fermont

Foto av Cedrik Fermont: Magda Bondos

Svenskt premiärframträdande för denna internationella grupp, bestående av två Berlin-baserade artister – amerikanska sångerskan Dorothy Geller, alias Dora Bleu, och belgisk-kongolesiske slagverkaren och elektronmusikern Cedrik Fermont -samt grekiske gitarristen och oud-spelaren Periklis ”Peri”Tsoukalas som bland annat spelar med Diamanda Galas samt i det hyllade turkiska psykedeliabandet Baba Zula. Tillsammans skapar denna kompromisslösa trio ett slags hypnotisk, suggestivt vacker gränslandsmusik där mörka texter och slingrande melodier blandas med instrumentala friformsutsvävningar på ett sätt som känns såväl atmosfäriskt som drömskt, skevt och orosmättat. Lämnar knappast någon oberörd!

Lyssna på trion här:

https://soundcloud.com/dora-bleu/lion-and-mouse


Mer info:


Dora Bleu

Dora Bleu is the musical project of Dorothy Geller (b 1967), living in Berlin, Germany. Through the echoes of an acoustic guitar and vocal expressions, Dora Bleu explores intimacy as the place where the capitalist war state replenishes itself. Her work is neither fully composed nor improvisational. The songs follow an inner sense of narrative time, and are simultaneously tonal and atonal. The guitar is sparse, tense, atmospheric, suggestive of without enactingmelodies, sometimes droning or dissonant. The vocals contribute to uneven compositions filled with stark silences and bent notes. The songs intend to violate the concept of genre, to erupt trauma within storytelling, and to evoke vulnerable and dreamlike states. Dora has a full length LP release with American guitarist Marc Ribot forthcoming in 2019 on Drawing Room Records. She has 2 sets of recordings in the works with Istanbul resident electric oud player Periklis Tsoukalas (Baba Zula, Diamanda Galas); the first will appear on Vienna’s Feathered Coyote label this Autumn of 2018.

Past releases include a full length with Tom Carter, (Charalambides) and Sam Shalabi (Shalabi Effect, Land of Kush) on vinyl via Tequila Sunrise and Fire Museum, and on Nostress Netlabel with Olga Nosova and Alexei Borisov/(Notchnoy Prospekt). Her collaborators for tours, live performances and/or recordings have included Alexandre St-Onge, Simon Wickham-Smith, Helena Espvall, Sharrron Kraus, Eric Arn, Brooke Crouser, Anton Nikkila, Salvatore Borrelli, and Lisa Gamble. Prior works were released on labels VHF, Camera Obscura, Ikuisuus and others. Dora has toured many times in Eastern and Western Europe and on the North American East coast.

https://dorableu.wixsite.com/dorableu
https://www.youtube.com/watch?v=XjZQ1eFZniI
https://dorableu.bandcamp.com/

Periklis Tsoukalas

​Born in 1970 in Attica. Grown in musical family he was helped by his parents in his musical studies. Very shortly he left with his parents for Saudi Arabia where on fifteen roughly years he travelled betweenvarious Arabic states and Greece. There he was met with Arabian Oud players and Indian Sitar players. He learned various categories of the Arabic and Indian musical tradition. He has dealt with a lot of and various musical styles such as: Blues, Jazz,’60’s – ‘70’s Psychedelia, Rock/Hard Rock, Experimental, Heavy/Thrash Metal, Hardcore/Punk Rock, folk and classical music traditions of eastern Mediterranean and instruments as well as with the composition of mainly organic music near various occasionally professors.As solo artist or member of a vast number of different constellations, including playing with Diamanda Galas and turkish psychedelic band Baba Zula, Periklis Tsoukalas has toured all over Europé as well as in Japan, Australia,  Kazakhstan, India, Canada and U.S.A, and collaborated with dancers, acrobats, shadow theatre players, directors and sculptors.Apart from that he’s been teaching, organized concerts and festivals, written articles and done radio broadcasts about music.

https://www.youtube.com/watch?v=melV5jqSBH4

https://periklist.wixsite.com/periklistsoukalas?fbclid=IwAR0vsbPgS_7tCEKp0BKyMIoRYr8i1JEqJkfnMkqFbYuIZS5v-UrhKRWT67o

Cedrik Fermont

Cedrik Fermont (aka C-drík, Kirdec, Cdrk) is a Berlin-based Belgian-Congolese composer, musician, mastering engineer, author, radio host, concert organizer, independent researcher and label manager (at Syrphe). He operates in the field of noise, electronic and experimental music since 1989. Cedrik’s compositions and installations vary from sound art and electroacoustic to noise, industrial and more conventional ‘dance’ music such as electronica or acid. He works solo and in the projects Axiome, Tasjiil Moujahed, Ambre and collaborated with Marie Takahashi, Luong Hue Trinh and many more. Cedrik Fermont’s main research focuses on electronic, electroacoustic, experimental and noise music originating from Asia and Africa. He has extensively toured Eurasia, Africa and North America and composed music for sound installations, theatre and choreographies, including collaborations with Robyn Orlin, Guangdong Modern Dance Company (GMDC) and Dao Anh Khanh. In 2005 his soundtrack for the experimental film Atalodz directed by Gisèle Pape won the best prize at Côté Court Festival, Paris/Montreuil, France. Together with Dimitri della Faille he released the book Not Your World Music about noise music in South-East Asia, winner of the 2017 “Golden Nica” Prix Ars Electronica in the category “Digital Musics & Sound Art”.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cedrik_Fermont
http://syrphe.com/
http://syrphe.com/c-drik.html
https://www.youtube.com/watch?v=9HEIpqY9vHo
https://vimeo.com/390747647


21:00-01:00 Klubb Kluster!

Grafisk form: Linn Kårelind/Ökynnet Form


Kluster bjuder in till en knastrande, sprakande och dundrande helkväll i den mer eller mindre dansanta elektronmusikens tecken. En hoper electronica, live-elektronik, ljudkonst och EAM att vänta. För klangleveransen svarar bland annat DJ Mikael Forsberg samt Kiskelfacit, Lina Dovner och Sumorai & Joncell !

Söndag 2 oktober, Studio Acusticum

Foajén:15:00 SINFONIA 941: To the future

Grafisk form: Linn Kårelind/Ökynnet Form

Kluster avrundar höstupplagan av RESONANS 2022 med att blicka in i framtiden genom konsertprogrammet To the future, bestående av nyskrivna verk framförda av SINFONIA 941, en studentdriven nutida kammarensemble med verksamhetsbas på Musikhögskolan i Piteå. Viktiga målsättningar med ensemblen är att lyfta fram unga musiker och aspirerande tonsättare inom det nutida musiklivet i Norrbotten och ge spelmöjligheter för instrumentalister och dirigenter. SINFONIA 941 har tidigare framträtt våren 2022 på den av Kluster medarrangerade Midvinterfestivalen på Musikhögskolan och Studio Acusticum samt på vårupplagan av RESONANS 2022. På denna deras tredje konsert får dirigenten Andrew Neil Hermon sällskap av gästdirigenterna Raphael W Selassie och Alvin Wikman som kommer att dirigera sina egna verk.

Medverkande:

Mathias Lundkvist, flöjt
Jenni Halonen
, flöjt, piccolaflöjt
Malou Köhler Skoglund
, flöjt
Andrew Neil Hermon, klarinett
Niklas Bodin
, altsaxofon, klarinett
Mathieu Keith
, trombon
Alvin Vikman
, piano
Taja Astar
, piano
Darcy Archer
, slagverk
Alvar Dahlberg
, slagverk
Hans Jonsäll
, slagverk, elektronik
Per Nyber
g, gitarr
Klara Lundenmark
, violin
Anton Gäfvert
, violin
Matteus J. Eriksson
, viola
Samuel Tillberg
, kontrabas, elbas

Andrew Neil Hermon, dirigent
Raphael W. Selassie, gästdirigent
Alvin Vikman, gästdirigent


PROGRAM:

Nyskrivna stycken av:

Taja Astar
Niklas Bodin
Andrew Neil Hermon
Emil Karsendal
Mathieu Keith
Robin Lilja
Christopher Pantelidis
Raphael W. Selassie
Gustav Spoormaker
Alvin Vikman


LÄNK:

https://www.facebook.com/sinfonia941


RESONANS 2022 – Autumn edition arrangeras av kulturföreningen Kluster i samarbete med Studio Acusticum, LTU/Musikhögskolan i Piteå och Bella musik och RANK med stöd av Statens Kulturråd, Piteå Kommun, Region Norrbotten, Sparbanken Nord och Kulturens Bildningsverksamhet.

Grafisk form: Linn Kårelind/Ökynnet Form

Med reservation för ändringar.

     

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s