Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny
Wind Edition

Resonans 2024

Nu riggar Kluster för Resonans 2024!
Den 26-27 januari kommer 10 Akter ta plats på Kaleido och Studio Acusticum.

Förbered er på akter av bland annat

– Jenni Halonen & Hans Lennart Jonsäll (flöjt och elektronik)
– Robert Ek & Mattias Petersson (klarinett och elektronik)
– Teemu Mastovaara (cello och elektronik)
– Daniel Saur & Mårten Landström (slagverk och piano)
– Lisa Stenberg (audiovisuellt verk)
– EAM – Elektroakustisk musik av Han geul Lee (Chicago), Viktor Sandström och Simon Söderberg och Teemu Mastovaara
– Marsel Nichan & Ann Elkjär (basflöjt och elektronik)
– Sören Hermansson (horn och elektronik)
– KLUBB KLUSTER (headline: DJ xivana)

Resonans 2024 Wind Edition

Resonans 26 / 1

Invigning av festivalen
Plats: Kaleido
18:00
Jenni Halonen & Hans Lennart Jonsäll
Plats: Kaleido
19:00
Robert Ek & Mattias Petersson
Plats: Kaleido
20:00
Teemu Mastovaara
Plats: Kaleido
21:00

Resonans 27 / 1

Daniel Saur & Mårten Landström
Plats: Studio Acusticum – Foajén
13:00
Lisa Stenberg
Plats: Studio Acusticum – Saursalen
14:00
EAM
Plats: Studio Acusticum – Saursalen
14:15
Marsel Nichan & Ann Elkjär
Plats: Studio Acusticum – Saursalen
15:00
Sören Hermansson
Plats: Studio Acusticum – Saursalen
16:00
KLUBB KLUSTER
Plats: Studio Acusticum – Saursalen
21:00
26 / 1 – 18:00 Kaleido

Invigning av festivalen

Vi hälsar vår publik välkommen och upplyser om vad som kommer att inträffa under festival dagarna.

26 / 1 – 19:00 Kaleido

Jenni Halonen & Hans Lennart Jonsäll

Upptäck flöjt och elektronik under ett tak när flöjtisten Jenni Halonen och kompositören Hans Lennart Jonsäll inleder Resonans 2024 med festivalens första akt!

PROGRAM
Noanoa (’doftande’) från Kaija Saariaho komponerades 1992. Kompositionsprocess involverad
samarbete mellan flöjtisten Camilla Hoitenga och kompositören. För-inspelade
material tillsammans med realtidsljud och effekter är i en dialog genom det hela
bit.

Teemu Halmkrona Resan till toppen av kullen (2022) är ett nytt verk för soloflöt med
valfri elektronik. Elektronik ger ”bergvindarna” ännu större karaktär.

Nevermore for electric solo flute (2023) är ett resultat av samarbete med en kompositör Christopher Pantelidis. Alla elektroniska ljud skapas i realtid i en live-situation.
Piece är inspirerad av Edgar Allan Poes ’Raven’.

EX SPIRITU (lat. ’från anden’, 2023) för flöjt, effektpedaler och live-elektronik av Hans Lennart Jonsäll baseras på elektroniska flöjtklanger som manipuleras ytterligare i realtid. Det är ett resultat av ett samarbete som nu får sin världspremiär.

26 / 1 – 20:00 Kaleido

Robert Ek & Mattias Petersson

Med stor nyfikenhet och engagemang arbetar klarinettisten Robert Ek att tillsammans med tonsättaren Mattias Petersson på att utveckla repertoaren för klarinetten.

PROGRAM
Titel: Sinew0od för Buchla
Sinew0od är ett modulärt system där spelaren blir en del av ett kontrollerat återkopplingssystem. Det komponerades ursprungligen som ett stycke för Paetzold kontrabasblockflöjt, men systemets beståndsdelar har sedan dess lappats om och utforskats ytterligare som grund för nya stycken. Hittills har systemet använts i en version för basklarinett, Halldorophone, och här i sin senaste iteration som ett nytt stycke för Buchla modulär synthesizer med en extra elektroakustisk högtalare. Medan man framför stycket blir instrumentets fysiska kropp både en förlängning och en modulator till de andra delarna i systemet.

Mattias Petersson är en tonsättare och artist baserad i Stockholm. Han är en del av den pulserande datormusikscenen med en personlig syn på livekodning och modulär syntes. Hans musik har framförts över hela världen och släppts på skivbolag som Hallow Ground, Moving Furniture Records, CODEPENDENT, IDEAL Recordings och Fylkingen records. Han arbetar främst med elektronisk musik men har även skrivit kammarmusik, ett antal operor och musik till dansföreställningar.

Robert Ek är sedan 2007 medlem i ensemblen Norrbotten NEO som uruppför ett antal verk av svenska och internationella kompositörer varje år. Som självständig musiker jobbar han gärna i gränslandet mellan konstarter och har haft nära samarbeten med inte bara tonsättare utan även med författare, koreografer och filmare. Hans arbete med att utveckla repertoaren har på senare år fokuserats på live elektronik och att utveckla klarinetten som instrument. Sedan 2019 är Robert även doktorand vid LTU.

26 / 1 – 21:00 Kaleido

Teemu Mastovaara

Cellisten och kompositören Teemu Mastovaara har under en tid varit medlem i The Society of Finnish Composers. Hans musikskapande är motiverat av känslor, energi och gränsöverskridande experimentalitet. Han har uruppfört verk av bl.a. T. Arola, U. Långbacka, M. Heininen och Þ. Nordal. Som kompositör har hans verk varit på bl.a. Musica Nova, Ung Nordisk Musik och Helsinki Festival. Hans musik har spelats av bl.a. Norrbotten NEO, och Ensemble Offspring. Jag har uppträtt med t.ex. Ensemble för New Music Tallinn, och som solist med bl.a. Åbo filharmoniska orkester.

PROGRAM
J.S. Bach and Teemu Mastovaara: Sarabande from the 5th Cello Suite electronically expanded
Teemu Mastovaara: Dreamy Improv
Teemu Mastovaara: Heart of the Machine
Teemu Mastovaara: Aprés la pluie

27 / 1 – 13:00 Studio Acusticum

Daniel Saur & Mårten Landström

Daniel Sur & Mårten Landström bjuder på stycken för slagverk och piano.

PROGRAM
Magdalena Meitzner Poem – The Balcony
2024, uruppf. (duo piano/slagverk)

André Chini
Vårfloden
1985 (piano solo)

Marcus Fjellström
Silver Mansion Trauma
2002 (slagverk solo/EAM)

Anna Thorvaldsdottir
One
2008 (duo 2 spelare och flygel)

Mårten Landström är en hyllad konsertpianist som spelar allt med lätthet, explosivitet och enastående musikalitet. Han är konsertmästare i Norrbotten NEO och medlem i ensemblen sedan den grundades 2007. Efter avslutade studier i Stockholm och London har han huvudsakligen fokuserat på den nutida konstmusiken men har samtidigt en omfattande genrebredd och uppträder även med exempelvis Norrbottens Kammarorkester och med Piteå Kammaropera.

Daniel Saur är en av grundarna till den professionella slagverkensemblen Global Percussion Network (GPN). Sedan 2008 har Daniel också varit medlem i Norrbotten-NEO, en av Sveriges ledande ensembler för nutida musik. Som solist beställer och uruppför Daniel regelbundet nya verk, både för soloslagverk och för slagverk med förinspelat ljudspår/elektronik. Under 2007 spenderade Daniel sex månader som artist in residence vid Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas (UNICACH) i Chiapas, Mexikos sydligaste delstat.

27 / 1 – 14:00 Studio Acusticum

Lisa Stenberg

Kompositören Lisa Stenbergs verk är oftast platsspecifika och tillgodoser varje miljös unika akustiska egenskaper. Genom instrumentala och elektroakustiska kompositioner, utvecklas ständigt ett avslöjande dolt djup.

Hon är känd för sitt djupgående arbete med EMS Synthi 100 synthesizer. Hennes kompositioner är ofta långvariga och långsamma, expanderar och utvecklas i tid och rum.
Textur och klang i förhållande till intensifierade lyssningssituationer som förkroppsligas är centralt i hennes arbete. Hennes musik har beställts och framförts på festivaler såsom Donaufestival (AU), Inversia i Murmansk (RS), Norbergfestival (SE), OSA (PL), Intonal (SE), Sonica in Ljubljana (SI) och mycket hyllade documenta14 i Aten (GR)

27 / 1 – 14:15 Studio Acusticum

EAM

Akusmatisk musik av Han geul Lee (Chicago), Teemu Mastovaara (Fin), Simon Söderberg och Viktor Sandström.

PROGRAM:
Han geul Lee – Hyperdensity Noir [w/ audiovisual score]
Teemu Mastovaara – Il pleut à l’intérieur
Simon Söderberg – Search
Viktor Sandström – Patchwork for Cello in G major

Viktor Sandström är en kompositör och musiker med bakgrund som cellist och pianist inom klassisk och improviserad musik. Ursprungligen från Göteborg med en examen i elektroakustisk musik från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
Det verk som Viktor bidrar med skiljer sig dock från hans vanliga metoder, det är ett utforskande av cello och ett utforskande av klanger vid alternativa stämningar. Det är ett nyskrivet akusmatiskt stycke för 4 kanaler.

Simon Söderberg är en svensk kompositör och musiker verksam inom samtida västerländsk konstmusik, elektroakustisk musik och den europeiska underground metalscenen. Hans instrumentalmusik kännetecknas av långsammare tempo, mjukare dynamik och ihållande toner som sömlöst smälter samman med andra instrument och skapar uppslukande ljudlandskap. Inspirerad av sina elektroniska kompositioner inom ambient- och drönargenren fångar han en känsla av stillhet influerad av de naturliga omgivningarna i hans avlägsna residens i Arjeplog, en liten stad i norra Sverige inbäddad bland berg och känd för sitt lugn.

”Search”
Search is a composition born out of a profound love for science fiction and a keen fascination with space and astronomy. Composed during the spring of 2020, a time when the pandemic imposed restrictions on travel, the piece employs sounds inspired by sonifications of various data types translated into auditory experiences. It also incorporates the transformative use of wave sounds, creating a new sonic dimension that weaves together memories of ancient seafarers and the prospects of future space exploration.

Han geul Lee, född i Sydkorea, är en pianist, kompositör och intermediakonstnär som hämtar från sina viscerala, performativa erfarenheter samtidigt som han använder moderna verktyg och tekniker för att skapa akusmatiska, solo- och kammarverk och interaktiva medier. Han är medgrundare, pianist och teknisk chef för LOCUS Ensemble, baserat i Chicago. Från ett stort pris som delades ut av Republiken Koreas generalkonsulat 2011 till att vinna CPI Fellowship 2022. Hans unika inställning till pianot har gett honom många utmärkelser och erkännanden för sina tolkningar.

27 / 1 – 15:00 Studio Acusticum

Marsel Nichan & Ann Elkjär

I detta program kommer kompositören Marsel Nichan först att presentera verket Kontakt nr 1 som är en del av ett pågående projekt. Grundmaterialet består av röster/röstljud filtrerade och omarbetade till en ljudbild som Marsel ska improvisera till, bland annat med hjälp av två kontaktmikrofoner. Ann Elkjär kommer sedan att presentera verket Alpha Waves skrivet av Malin Bång. Konserten avslutas med verket Kommunikation och Gränser från det senaste samarbetet mellan Marsel och Ann, skrivet för basflöjt och elektronik.

Flöjtisten Ann Elkjär har uppmärksammats för sitt livliga och uttrycksfulla spel, som hon helst använder för att spela kammarmusik, i duon med gitarristen Martin Fogel (England) eller pianisten Hee-Won Park (Tyskland). Ann har examen från Musikhögskolan vid Göteborgs universitet och Kungliga Musikhögskolan. I slutet av sina engelska studier tilldelades hon det prestigefyllda priset för årets bästa student, ”The Queen’s Commendation for Excellence”. Hon innehar också hederstiteln ”Associate of the Royal Academy of Music”. Här i Sverige har hon synts och hörts på ett stort antal kammarmusikföreningar och musikfestivaler samt i Sveriges Radio P2.

Marsel Nichan är en mångsidig kompositör bosatt i Stockholm. Som kompositör balanserar Marsel hela tiden mellan flera kulturella inspirationskällor. I den meningen är han en samtida representant för en växande generation tonsättare som i allt högre grad låter sig påverkas – intryck/uttryck – från ett mångkulturellt samhälle. Marsel har personligen format denna sammansatta mångfald till en sorts konstnärlig helhet och legering. Dagens vidsträckta ljudlandskap är en skattkista för hans skapande, en ständig källa till inspiration och förnyelse.

27 / 1 – 16:00 Studio Acusticum

Sören Hermansson

Sören Hermansson är internationellt erkänd som hornist och pedagog, och firar 50 års verksamhet under 2024. Han studerade i Stockholm, Amsterdam och Väst-Berlin(Karajan Akademien), och har varit anställd i Symfoniorkestern Norrköping samt Göteborgs Symfoniker. Sedan 1988 har Sören varit frilansande med tonvikt på solo och kammarmusik samt undervisning. Sören Hermansson har uruppfört ca 70 nya verk för Horn, och spelat in många av dem på BIS,CAPRICE,PHONO SUECIA och FINLANDIA. Just nu är Sören Hermansson fokuserad på att utveckla repertoaren för Horn och Elektronik, och har dokumenterat några på HORN & SOUND, en CD med 7 verk för Horn o Elektronik.

PROGRAM:
WALKING & TALKING, for Horn and Fixed Media
Andrew Neil Hermon

What Makes it Tick, for Horn and Fixed Media
Jimmy Axelsson

MORTEM PROMETHEUS, for solo horn, amplified Celli
with effects and Contrabass guitars with effect
Ludvig Nitzler

Experimentalis 1, for French Horn and Electronics
Angelo Alfey

LIGHT-DARK, for horn and audiovisuals
Jörgen Häll

27 / 1 – 21:00 Studio Acusticum

KLUBB KLUSTER

DJ artisterna Xivana och Axana lovar att förbereda något riktigt speciellt för KlubbKluster i Black Box! Här välkomnas publiken att gå in i dimensionen av Xivana.

Warm up: Axana är en nybliven luleåbaserad DJ som spelar elektronisk musik med fokus på techno och house som har lite mer experimentell inriktning. Med hennes unika selektion skapar hon är säreget sound och överaskar alltid sin publik med nya tillskott i sin playlist.

Headline: Xivana är en elektronisk musikproducent och DJ baserad i svenska Lappland. efter att ha rest världen över är hennes uppdrag att etablera subkulturen av techno i norr. Med en växande underground-scen är hon en av de centrala delarna av den nuvarande rörelsen. Hennes år i Berlin och Ibiza är influensen bakom hennes djupa distinkta beats och baslinjer.