Gå direkt till innehåll Gå direkt till meny

Vad är Kulturföreningen Kluster?

Kulturföreningen Kluster är en förening och scen för nutida konstmusik, bildad 2010/11 och för närvarande den enda i sitt slag i Norrbotten.

Med bas i Piteå vill Kulturföreningen Kluster bidra till en kraftfull förnyelse av konstmusiklivet i hela länet genom ett på samma gång nyfiket, öppet och kvalitetsmedvetet arbete.

Detta sker bland annat genom återkommande konserter, workshops, seminarier, medverkan på olika festivaler samt i arrangerandet av de egna festivalerna Klusterfestivalen och Resonans. Resonans var mellan 2015 och 2017 en fristående del av New Directions Festival.

Kulturföreningen Kluster är sedan 2011 medlem i RANK (Riksförbundet Arrangörer av Nutida Konstmusik).

Ordet Kluster betyder som bekant ”klunga”, ”hop”, eller ”ansamling”; kanske säger det något om vår strävan efter att fånga in och lyfta fram den kreativa spretighet som ryms inom den moderna konstmusiken – där nutida noterad musik trängs med allt från fri improvisation till elektroakustiska klanger, ljudkonst, experimentell rock, electronica och noise, liksom dans, performance, intermedia och mycket annat…
En storsatsning på konstmusik vore inte fullständig utan en arrangör som brinner för att föra ut musiken och göra den tillgänglig och som vågar tänka i nya banor!

Låter detta intressant? Bli då medlem i Kluster och var med och förändra konstmusiklivet i norr!

Varmt välkomna!